fbpx

ששת הפו המיוחדים והקבועים בראי הקאנון הפנימי,השאלה הקשה ותורת התנועות והצ’י,חלק ב

בחלק זה של ששת הפו המיוחדים והקבועים,
אתמקד בכיס המרה,הערוצים וכלי הדם בראי הקאנון הפנימי,
קאנון השאלה הקשה,תורת התנועות והצ’י,ומספר כתבים נוספים,
זאת על מנת להעמיק וליצור סדר בנושא מורכב זה,ולהבינו טוב יותר מבחינה קוסמולוגית וקלינית.

ככל שנטמיע הבנות אלו בתוכנו,הכוונה תשתפר והטיפול יקבל נופח וגוון נוספים.

לחלק א

כיס מרה Dan 膽 :

בסימנייה של Dan 膽,כיס המרה,
אנו רואים את סימניית הבשר משמאל כייצוג לאיבר,
ומימין סימנייה המורכבת מאדם שמתכופף ועומד לפני תהום.
סימנייה זו אף מורכבת גם מYan 言- דיבור,נאום.

ניתן להבין זאת כאדם המצוי בזמן של סכנה ואינו יודע לקחת החלטה,
או לחלופין,צורך בלקיחת החלטה תחת מצב מורכב כעמידה על פני תהום.

לא בכדי מהות אטמיולוגיה זו של הסימנייה,
מתחברת לפרוש הסימנייה של כיס המרה כאומץ בסינית.

אלו משקפים היטב את התיאור והתפקוד של כיס מרה膽 בקאנון הפנימי.

בשאלות הפשוטות של הקאנון הפנימי פרק 8 靈蘭秘典論 נכתב :

膽者中正之官決斷出焉

“כיס המרה אחראי על מה שנכון/צודק/מדויק,נחישות והחלטיות נובעים ממנו.”

אלו המושגים והסימניות על פי הן מתואר כיס המרה בקאנון הפנימי :

Zhong 中- מרכז.
Zheng 正- הוגן,צודק,מדויק,ישר,עיקרון.

יחד מהווים את המונח Zhong Zheng 中正- הוגן,צודק,מדויק.
סימניית המרכז כאן מרחיבה את המשמעות של הגינות וצדק,גישור ויצירת אמצע.

Jue 決- להחליט,להוציא לפועל,באופן וודאי.

Duan 斷- לחתוך,לשבור,לשפוט,באופן וודאי.

יפה לראות סימנייה זו ביחס לפעולת החיתוך והשבירה כלקיחת החלטה וודאית ונחרצת.

Jue Duan 決斷–החלטיות,נחרצות,נחישות

הדגש המרכזי והבסיסי של כיס המרה מושם על תכונות של צדק,יושרה,הגינות ודיוק.

מאפיינים אלו כה חשובים למימוש פוטנציאל האדם ולא בכדי מגולמים
בכיס המרה,היחיד מבין הפו הקבועים והמיוחדים שמתבטא גם בחמשת התנועות וששת הצ’י.

התבטאות זו תחת שני עולמות אלו דורשת העמקה,זאת על מנת שנבין את מהותו של כיס המרה
על כל גווניו הקוסמולוגיים והפיזיולוגים ונשכיל להשתמש בכל רבדיו באופן קליני.

כעת נבחן את גזע כיס המרה והענף הארצי הראשון המתואם עם ערוצו,
משמע את נבין התבטאותו בתנועות ובצ’י במקביל להעמקה בתכונותיו.

גזע Jia 甲 :

הגזע הראשון בשמיים הוא 甲 Jia,
זה הפותח את ספירת עשרת הגזעים במחזור השישים שנים.

גזע זה מתואם עם איבר כיס המרה ומצוי תחת תנועת השמיים המקיפה אדמה בסימן יאנג.
תנועת הארץ אליה משויך מתוך חמשת התנועות היא עץ,זה אשר מבטא את היאנג צ’י באופן רענן,
ואת הראשוניות המגולמת בזמן האביב.

לי גאו כותב ומבטא את הקשר של כיס המרה אל העץ דרך גזע ג’יה –

感天之風氣而生甲膽
“צ׳י הרוח של השפעת השמיים מוליד את (גזע) ג׳יה כיס המרה.”

עשרת הגזעים השמימיים נחלקים על פי יחסי “בעל-אישה”,
מכאן שגזע כיס המרה מחובר אל הגזע השמימי בשמיים, גזע Ji 己,
המתואם עם תנועה זהה לשלו,תנועת האדמה המקיפה בסימן יין ואיבר הטחול,איבר דזאנג האדמה.

זוהי ליבת היחסים שבין העץ לאדמה ביחסיות השמיים והארץ,
כזו אשר מבטאת את התנועה המתמדת על ציר המרכז באדם,האדמה.

חשוב לשים לב עד כמה כיס המרה מחובר לראשוניות ולהתחלה ולעץ,
כגזע הראשון המהדהד עם פעולת השינוי המתמיד שמתרחש דרך האדמה כמרכז.

כאן טמונה ההבנה של יחסי ריסון אלו,
העלאת הטהור ותמיכה בדחיפת היאנג צ’י הצלול מעלה ע”י העץ העולה,
ויותר מכך,שינוי פיזי ונפשי המתבטא דרך חדירת כיס המרה,על כל מהותו אל האדמה
ואל האיבר האחראי על צ’י המזון ושינוי הלחות,זו המחברת בין אש למים,חום לקור.

יפה לראות כי איבר הטחול המתואם עם גזע 己 Ji,בן זוגו של גזע כיס המרה,
מבטא בסימנייה שלו את אריגת החיים כנול האריגה,דבר המיושם היטב בתפקוד הפיזיולוגי של הטחול וצ’י “הטאי יין-ירח” בגופנו.

חיבור של אלו לכדי תפיסה קלינית ברורה הוא מאוד חשו שהרי אלו מביעים את התמצית של המקור ללקיחת החלטה וההוצאה לפועל,אותם נחקור בהמשך דרך הקאנון הפנימי וקאנון השאלה הקשה.

לי גאו כותב בפשטות על הביטוי הקליני דרך תפיסה זו של זמן,איברים ותפקודם :

膽者,少陽春升之氣,春氣升則萬化安,故膽氣春升,則餘臟從之,膽氣不升則餐泄腸澼不一而起矣,病從脾胃生者三也

“כיס המרה הוא הצ׳י העולה של שאו יאנג אביב.
כשצ׳י האביב עולה אזי עשרת אלפי הדברים מותמרים בבטחה.

כאשר צ׳י כיס המרה מעלה,שאר אברי הדזאנג עוקבים אחריו.

אם צ׳י כיס המרה אינו מעלה,שלשול של מזון,
דיזנטריה במעיים ומגוון של מחלות יופיעו.

זוהי ההיווצרות השלישית למחלות המקושרות לטחול קיבה”

*(שלשול תכוף על פי הפרשן וואן לאן צ’ינג שמזכיר מקטע זה בפרשנות בקאנון הפנימי)

אטמיולוגית הסימנייה והטריאגרמה של גזע כיס המרה :

甲 הסימנייה מבטאת שריון צב,צדפה וקונכיה.
זוהי משמעות של מסגרת וחיבור בין שמיים וארץ,יאנג ליין יין ליאנג.
.
הטריאגרמה המתואמת עם גזע כיס המרה היא Qian 乾.
על פי ה-Zhou Yi Can Tong Qi,周易參同契,אחד מספרי האלכימיה הסיניים הראשונים,
גזע ג’יה,פו כיס המרה,מתואם עם טריאגרמת乾 Qian ,
המודגמת ע”י שלושה קווי יאנג ומייצגת את השפע והשיא של היאנג כרעיון של השמיים.

היא זו המבטאת ומייצגת את כוח השמיים והיאנג צ’י במלואם ומדגימה עד כמה כיס המרה נושא עימו איכות של יאנג צ’י דרך ציר השאו היאנג.

הטריאגרמה משקפת את את הירח המלא ולכן גם את המלאות של השמש,
מלאות היאנג בתוך היין,שמש וירח.
זוהי בדיוק התפיסה שכיס המרה מחבר שמיים וארץ,יאנג ליין,
עם דגש על איכות של שמיים ויאנג,
כאשר לא בכדי נקודת ה-Mu של כיס המרה,Gb 24,נמצאת דווקא על ערוצו,ונקראת
日月 Ri Yue “שמש ירח”.

אכן,הוא מצוי בכל ומאגד כשריון 甲 את הפרישה וההתרחבות של העץ והאביב (יאנג נגלה)
זו הנובעת מהחורף (יאנג וחום האצורים בתוך יין וקור) ומתבטאת על פני האדמה (יין ויאנג) –
שהרי הוא ממוקם בתנועה מקיפה אדמה ויחד עם הטחול,כשיקוף של יחסי הריסון וההגבלה בתנועות
ולא בכדי חולש על צידי הגוף בין היין ליאנג.

ענף Zi 子:

הענף הארצי הראשון,ממוקם בזמן אמצע חורף מהדהד ומתואם עם ערוץ השאו יאנג רגל,כיס המרה.

הסימנייה מראה עובר עטוף בבד עם הרגליים,או שלוב עם רגליו והפירוש שלה הוא נבט,זרע,ילד והתחלה.

זהו זמן וסימנייה המייצגים את תחילת ונביטת החיים,או תחילת מימוש הפוטנציאל של הענף הקודם –
ערוץ השאו יאנג יד,ענף亥 Hai ,ערוץ המחמם המשולש המקושר לאש שער החיים
וזה האוצר את כל היאנג צ’י בתוך החורף והקור.

כאן מתחיל השינוי מחום שאצור בחורף תחת מעטפת הקור,
לחום ויאנג צ’י שרוצים לשוב ולחזור אל הנגלה.

הקסגרמת חודש הענףZi 子 מצביעה בדיוק על כך והיא נקראת復 Fu ,”חזרה”.

היא מבטאת את תחילת חזרת היאנג צ’י ואת תחילת ההטיה ממצב יין למצב יאנג
ואת הצתת החום האצור שבאדמה הקרה,בדיוק על פי מיקום הענף במעמקי החורף וזמן יום היפוך החורף 冬至.

חישבו על כל איכויות כיס המרה –
זהו הענף החותם את היאנג לתוך היין ומתחיל לעורר אותו חזרה אך עדיין בזמן החורף ובאופן שאינו נגלה.

חשוב להבין שזוהי חזרה והצתה שעדיין טמונות בנסתר ובאדמה הקפואה של החורף,
כזו שהפוטנציאל שלה יתבטא בנגלה אך ורק בזמן תחילת האביב –היאנג הקטן/שאו יאנג,
אשר מתחיל בחודש פברואר,ענף Yin 寅,וחיית הנמר.

הבנה זו חשובה,שכן ערוץ שאו יאנג רגל/כיס המרה,הוא זה שמתחיל את התנועה החבויה של היאנג צ’י,אשר תתבטא בנגלה אך ורק חודשיים לאחר מכן,
בחודש אשר פותח את ציר השאו יאנג והאביב על פי השאנגן חאן לון וששת הצ’י.

הוא עושה זאת דרך חום אש הקיסר,כענף (Zi) המייצג בשאנג חאן לון את הציר של
“שאו יין חום” שמצית מחדש את היאנג צ’י שיתחיל להיפתח בנגלה בזמן ציר השאו יאנג.

מאוד התרגשתי למצוא כתוב זה,אותו מצטט לי גאו מתוך ה-Yin Yang Xiang Lun,
陰陽應象論云אשר מסכם את כל אלו בצורה כה יפה :

陰陽應象論云:天以陽生陰長,地以陽殺陰藏,然歲以春為首,正,正也,寅引也,少陽之氣,始於泉下,引陰升而在天地人之上,即天之分,百穀草木皆甲拆於此時也

“השמיים הם לידת יאנג וגדילת יין,
הארץ היא הריגת יאנג וגדילת יין.

העונה הראשונה של השנה היא האביב.
הצודק,הנכון,ענף 寅 Yin.
(חודש פברואר וענף ערוץ הריאות)

הצ׳י של שאו יאנג מתחיל מתחת לאביב,
ומותח/מושך את היין להיות מעל השמיים הארץ והאדמה.

במהלך החלק הזה של השמיים בזמן זה (בזמן הביטוי של אביב שאו יאנג)
מאות הדגנים העשבים והעצים נפתחים מקליפתם”

כאן מגיע חיבור המידע מן הקאנון לאיכות של הענף הארצי והגזע השמימי המתואמים עם כיס המרה :

מתוך המים והחורף,הצפון,חיית צב המים,כינוס התמצית והג’ינג ובם החום היאנגי המונע את קיפאון האדמה והתמצית,מהות הקור ומיקום הענף הארצי הראשון המתואם עם ערוץ כיס המרה,
נוצרת היכולת לבטל את הפחד הטמון במים,להתייצב בזקיפות ובהחלטיות מול וביחס אל הלב הרוח והבינה,
ולמנוע “קיפאון” בחיים,בלב ובשינוי המתמיד שבחסות האדמה שמרכז.

מתוך עקרונות פנימיים ודיוק,תיוולד ההחלטה הוודאית שתיצור דרך או כיוון חדשים.
מתוך העמוק והפנימי ביותר הטמון ואצור,ייפתח ציר היאנג.

ניתן לראות כי כיס המרה מייצג בשמיים ובאדם,כגזע הראשון,הענף הראשון ומיקומו כאיבר בפאזת העץ,
את האביב,הזקיפות,הצדק והיושרה,לקיחת ההחלטות,איכסון התמצית הטהורה,היאנג הראשוני,ההתחלה של כל התחלה
.
כאן כדאי להביט על הנקודהGb 17 正營 ,Zheng Ying ,
הנמצאת בחלק השמיים של הגוף,על אזור הפו המיוחד והקבוע,מוח 腦
ונושאת בשמה את סימניית הצ’י המזין וסימניית הצדק והעיקרון שעל פיה מתור כיס המרה בקאנון.

כיס המרה מופיע בחמשת התנועות תחת מומנטום העץ המשגשג מעלה,
המזין את אש הלב וכובש ומרסן את האדמה העלולה להיות בהעדר תנועה.

מהלך זה מקביל במהותו ללקיחת החלטה,יצירת כיוון,הוצאה לפועל ודיוק,
שכן כאשר ציר האדמה העולה והיורד נתקע,ואינו מוזן ומופרה מן החום של האש,
יופיעו כובד ותקיעות,מחשבתית רגשית ופיזית,כהיבטים שונים של ליחה ולחות,
כבדות וחולשה,אשר מונעים מהאדם תנועה קלילה ואוורירית ומקשים עליו לנוע ללא פחד,קדימה בנחישות ואומץ.
כאן כדאי להיזכר בנקודה Gb 27 五樞 “הציר החמישי”.

מידע זה בראי הקאנון הפנימי פרק 8,המוזכר בתחילת המאמר,
יוצרים תמונה מלאה ועמוקה לגבי התפיסה של הפו המיוחד,כיס המרה.

נמשיך ונבחן אותו על פי מידע נוסף מן הכתבים,שרק ידגיש וירחיב את הבנת היותו פו מיוחד המאכסן בתוכו תמצית טהורה.

שאלות פשוטות 9 :

凡十一藏取決於膽也

“אחד עשר הדזאנג לוקחים את החלטתם בכיס המרה.”

אנו רואים כי כיס המרה הוא זה המספק את הצ’י להחלטה נכונה וצודקת וללא כל היסוס,כאשר כל האיברים הפנימיים,על כל ייחודם,פונים אליו לקבל נחישות,אומץ והחלטה ללא ספקות.
כל הפרשנויות על מקטעים אלו מצביעות על כך בברור.

ציר רוחני פרק 2 本輸 :

לקראת סיומו של הפרק השני בקאנון הציר הרוחני מתוארים חמשת הדזאנג וששת הפו
תחת התיאור של דזאנג מסוים המתאחד עם פו ספציפי,
זה החולק איתו את אותה תנועה בחמשת התנועות:

肝合膽,膽者中精之府

“הכבד מתאחד עם כיס המרה,כיס המרה הוא הפו של התמציות/תמציות המרכז.”

בשאלות הקשות אנו רואים את המונח של הבהירות והטוהר הפנימי,
דבר התואם לתיאורים בשאלות הפשוטות כאשר כיס המרה מכיל ומתעסק בטהור,
בתמציות הטהורות.

כיס המרה לא רק שמספק מבט נהיר על החיים דרך נחישות והחלטה הנובעות מתוך צדק/עיקרון,טוהר ויושרה פנימית,וכמובן כל איכויות ציר היאנג,הגזע,הענף הראשונים עימם הוא מתואם,
אלא גם בפאן הפיזי,מכיל וחובק בעומקו תמצית טהורה.

חשוב לראות את ההדהוד בין אלו,בין הביטוי הפיזי של התמצית הטהורה שבתוכו,
לבין הפאן הרגשי/ שהוא חובק ומיקומו בתנועות ובצ’י.

שני פרקים חשובים בשאלות הקשות מלמדים אותנו על ההיבטים הנפשיים והפיזיים המייחדים את כיס המרה.כמובן שהפרשנויות מרחיבות את ההבנה לגבי לימוד זה.

שאלות קשות 35 :

הפרק מציין כי לא יהיה נכון להגיד שכל הפו הם הפו של הטהור והבהיר.
כיס המרה הוא היחיד שכן תואם למונחים אלו :
膽者清淨之府也,
“כיס המרה הוא המקום של הבהירות והטוהר”

לי ג’יאנג בפרשנותו על מקטע זה :

“כיס המרה ממוקם בין האונות הקצרות של הכבד.השפעות הכבד עוברות דרך העיניים.

כאשר השפעות אלו עוברות דרך העיניים ומצויות בהרמוניה,האחד יכול לקלוט שחור ולבן.

כיס המרה הוא הפו של הכבד.הוא מסופק/שמח כאשר יש טוהר ובהירות”

על פי הפרשנות היפה,הטוהר והבהירות שבחסות כיס המרה מקבלים פן תפיסתי נוסף שכן כיס המרה הוא פו הכבד המשפיע על העיניים.

כאשר הכבד מאוזן ובריא,העיניים יקלטו ויקבלו את הצ’י באופן ברור,
ומכאן שכיס המרה יוכל לספק את הצ’י שלו באופן בהיר וטהור דבר שאף יכול לתמוך בשיפוט נכון של מצבים.

הדבר מתבטא היטב בנקודה Gb 37 Guang Ming 光明,חיבורה אל הכבד,שמה,
והקשר של כיס המרה אל הרוח והלב, אשר ערוצו גם עובר דרך העיניים,
ובנקודה,Gb 16 Mu Chuang 目窗”חלון העין”,הממוקמת על הראש ואזור הפו המיוחד והקבוע,מוח.

שאלות קשות 42:

膽在肝之短葉間重三兩三銖盛精汁三合

כיס המרה ממוקם בין האונות הקצרות של הכבד,הוא שוקל שלושה ליאנג ושלושה דז’ו.
ומלא בשלושה גה של מיצי תמצית/Jing zhi(盛精汁).

צ’אנג שי שיין בפרשנותו על מקטע זה :
“כיס המרה אינו מקבל שום דבר עכור”

פרשנותו של ליאו פינג המרדן והביקורתי מתייחסת לכיס המרה כביטוי של הכליות ומציעה
להחליף בינם בפרקים מסוימים של קאנון השאלות הקשות :

“כיס המרה מחובר לכבד וממוקם מול הלב.
יחד עם הלב הם מרכיבים את ה-Shao yin.
הוא מהווה/מרכיב את הכליה האמיתית.הוא מאכסן אך לא מנקז.

לפעמים הוא מבצע פעולות של ניקוז ולפעמים לא.
הוא שונה מחמשת הפו האחרים אשר להם יש את התפקוד היוצא-דופן של ניקוז,
על כן נקרא המקום של הבהירות והטוהר”

הפרשנות של ליאו פינג היא זו שמדגישה את איכות הטוהר והבהירות,
אך גם מאגדת את ההסתכלות של יחסי הבריאה של כיס מרה את הלב בתנועות,עליה דיברתי בתחילת המאמר.

מקטע זה מתוך השאלות הקשות מדגיש את יכולת האצירה

של כיס המרה את התמצית/מיץ התמצית ((精汁

ולכן את היותו פו מיוחד,האוצר את התמצית/יין.

הנקודות Gb 39 Xuan zhong 懸鐘,”פעמון תלוי”,Gb 19 Nao Kong 腦空 “חור המוח”,
מדגימות זאת היטב בהשפעתן על התמצית,מח העצם והמוח,והיכולת שלהן באיגוד של יאנג צ’י רב,
דרך המפגש של ערוצי היאנג של הרגל והערוץ המופלא Yang Wei Mai,בהתאמה.

ראינו כי מהות הפו המיוחדים והקבועים היא הזנת החיים ברמה העמוקה ביותר באופן המשכי,אך כזה שנובע מתוך ניגודיות משלימה של צ’י הארץ הבונה את היאנג ואת איברים מיוחדים/מופלאים אלו.

כיס המרה קשור לזמן המים,החורף ואצירת התמצית והיאנג צ’י -זמן האצירה והחתימה של היין את היאנג.מיזוג היאנג ביין,חיבור הנסתר והנגלה,מימוש הפוטנציאל שטמון באדמה,
חיבור בין תמצית לרוח,ואיזון הקור והחום, כל זאת דרך מיקומו בתנועות והצ’י של אש השר.

על כל אלו,הוא זה שמכיל את הטהור והתמצית ויכול לשאת את פוטנציאל החיים הטמון בתמצית לעבר הלב,זאת ע”י ביצוע והחלטה,ע”י חוסר היסוס,אדם וצ’י הארץ לעבר צ’י השמיים.

,Mai 脈ערוצים וכלי דם :

המושג Mai 脈 הינו מאוד מורכב ורחב ולכן כה קשה לתרגום.
זוהי מערכת המחייה את האדם אשר כוללת בתוכה את הערוצים המאפשרים לצ’י ולדם לזרום,
ואת רשת כלי הדם המאגדים את הדם המעניקים לו חלל וגישה לכל מקום.

מאפיינים אלו של ה-Mai תמיד נבחנים תחת קשר ישיר לרוח וללב.

במאמר זה,עקב המורכבות של פו מיוחד זה,
בחרתי לרשום לצד המושג Mai “כלי דם/ערוצים”,
ובכך למונע צמצום של המושג הרחב הזה.

בקאנון הפנימי ישנם מספר מקטעים בהם ברור על פי ההקשר והפרשנויות,
כי הכוונה היא לכלי הדם,ולכן שם יופיע תרגום של כלי דם בלבד.

脈 סימניית הבשר משמאל מתארת חלק בגוף.

הסימנייה מימין מציגה את הרעיון של זרימה ומוצגת במיוחד תחת ההבנה של הסימנייה

派 pài אשר משמעותה היא זרוע נהר,ענף של נהר,פלג,נחל.

זהו הרעיון של זרימה כללית אך כזו שמסתעפת,מתפשטת ומכסה שטח מסוים.

סימניות נוספות ל-Mai הן脉,衇 .

הראשונה נכתבת עם הסימנייה Yong,
אשר האטימיולוגיה שלה מציגה זרם של מים ומשמעותה היא היא נצח.

השנייה נכתבת עם הסימנייה Xue/דם – זוהי זרימת הדם בתוך הגוף.

ניתן להבין מסימניות אלו על זרימת החיים ותחזוקם
כרשת של אפיקים המסתעפים,מתפשטים ומכילים את החומר החיוני לחיים ועל כן מחיים את האדם.

שאלות פשוטות 5,הלב,צ’י וכלי הדם:

南方生熱,熱生火,火生苦,苦生心,心生血,血生脾,心主舌.

其在天為熱,在地為火,在體為脈,在藏為心,在色為赤.在音為徵,

在聲為笑,在變動為憂,在竅為舌,在味為苦,在志為喜.

喜傷心,恐勝喜;熱傷氣,寒勝熱,苦傷氣,鹹勝苦.

“הדרום יוצר חום.
חום יוצר אש,
אש יוצרת מר.
מר יוצר את הלב,
הלב יוצר את הדם,
דם יוצר את הטחול.

הלב שולט על הלשון.

בשמיים זהו חום,על הארץ זוהי אש.
בגוף האדם אלו כלי דם.
מבין הדזאנג זהו הלב.
מבין הצבעים זה האדום,
מבין הצלילים זהו דז’י,מבין הקולות זהו הצחוק.

מבין שינוי התנועות זוהי החרדה,מבין איברי החישה זוהי הלשון.
מבין הטעמים זהו המר,מבין מצבי הדעת/בינה/רוח זוהי השמחה
חום (כשפוגע) פוגע בצ’י,קור שולט על החום.”

נרשם כי הלב יוצר את דם.

בגוף האדם הוא מקושר לכלי הדם.

במצב פתולוגי של חום, הפגיעה היא בצ’י.

ניתן להבין מדברים אלו ומהסימניות של-Mai,את הקשר הישיר של הלב לכלי הדם ולדם,
ובנוסף ניתן להקיש על הצמידות והתיאום בין צ’י לדם,
שהרי נרשם כי כל מצב פתולוגי של חום המהדהד עם הלב,האש,הדם וכלי הדם/Mai,
מוביל ישירות לפגיעה בצ’י.

מתוך הפגיעות המתוארות בפרק זה לגבי חמשת הדזאנג,
הפגיעה בצ’י מוזכרת אך ורק לגבי הלב,
דבר הנותן דגש רב על הקשר הקרוב והבסיסי שבין צ’י לדם.

ב-Tiao Jing Lun “דיון בהסדרת ערוצים” נכתב :

調經論云:血并於陽,氣并於陰,乃為炅中,血并於上,氣并於下,心煩惋,善怒

“כאשר דם תחום ביאנג וצ’י תחום ביין יהיה חום במרכז.
כאשר דם תחום למעלה וצ’י תחום למטה יהיה רוגז ואנחות לב וכעס”

צ’י ודם שזורים זה בזה,
הצ’י מאפשר לכלי הדם,לדם,וללב את התנועה,המרווח והכוח לזרימה בכל הגוף ובין מעלה ומטה,
וכך הדם המזין והחיוני מתפשט לכל מקום שזקוק לו,זאת אף דרך תמיכת חום ושמחת הלב.

זוהי בדיוק המהות של הפו המיוחדים המוזכרת לראשונה בפרק 11 בשאלות הפשוטות ,
שכן ה-Mai אף הם מתכתבים עם “תמונת/דיוקן” הארץ :

ה- Mai/ערוצים/כלי דם,
הם פו מיוחד אשר מתכתב עם תקפוד איברי הפו כהנעה ואפשור של זרימה המשכית,
אך עם זאת,מכילים ואוצרים את היין,את החומר העמוק המאפשר חיים,דם- “תמונת/דיוקן” הארץ.

נביט בציטוט מתוך פרק 17 בשאלות הפשוטות,
אשר בשמו מוזכרת הסימנייה ערוצים/כלי דם,脈要精微論,ואכן ניווכח לכך בשנית :
夫脈者血之府也. “הערוצים הם הפו של הדם”.

וואנג בינג :
“הסימנייה פו 府מופיעה כאן במשמעות של 聚jù/ לאגד,משמע,הערוצים מאגדים את הדם”

פרק זה מדבר בהרחבה על תנועת הערוצים כביטוי בדופק.
אכן קשר ישיר בין תנועת הצ’י והדם המייצרת את החיים בהמשכיות בדומה לעיקרון הערוצים המאפשרים זרימה של צ’י ודם ובכך ממשיכים את החיים.
לא בכדי ישנו פירוש נוסף לסימנייה 脈 כדופק.

הפרק ממשיך כך :

夫脈者,血之府也,長則氣治,短則氣病,數則煩心,

大則病進,上盛則氣高,下盛則氣脹,代則氣衰,細則氣少,濇則心痛.

“ערוצים/כלי הדם הם הפו של הדם.
(התנועה) בערוצים/כלי דם, אם היא רחבה,אז הצ’י (זורם) בסדר נכון.
אם היא קצרה,אז לצ’י יש מחלה.
אם היא תכופה,אז הלב מצוי ברוגז.
אם היא גדולה,אז המחלה היא מתקדמת”

הבנות אלו מקבלות גוון כה יפה בפרק 9 של השאלות הפשוטות,לטעמי,אחד מהפרקים היפים והחשובים בשאלות הפשוטות :

心者生之本神之變也其華在面其充在血脈為陽中之太陽通於夏氣

הלב הוא שורש/מקור החיים 生之本.

הוא אחראי על השינויים של הרוח .神之變

הברק/זהר שלו מצוי בפנים.其華在面

המלאות שלו מבטאת עצמה ב-Mai 脈/כלי הדם/ערוצים.

הוא היאנג הראשי ביאנג ובתקשורת עם עם צ’י הקיץ.

וואנג בינג בפרשנותו על פרק זה מוסיף כי הלב מזין את הדם ושולט על תנועתו בתוך כלי הדם,
על כן הטקסט מציין שהמלאות שלו מבטאת עצמה בכלי הדם.

התיאור הפותח פרק זה מהשאלות הפשוטות ( 五藏生成) חובק תובנה דומה :

心之合脈也其榮色也

הלב מתאחד עם כלי דם.
השגשוג שלו מופיע בגוון/מראה.

טאנג זונג האי 唐宗海 כותב בספרו 中西汇通医经精义:

心主血.血足则色华.血脱则色枯

“הלב שולט על הדם.כאשר הדם בכמות מספקת אז הצבע משגשג/מלבלב.
כאשר הדם מועט אז הצבע עמום”

חשוב להקיש מכך על המהות של הערוצים/כלי דם והקשרם הישיר אל הלב והרוח :
הלב מבטא את הרוח והתבטאותה באדם.
את עצמו הוא מבטא דרך זרימת הדם,המונע ע”י הצ’י בערוצים,
ובכך מחייה את האדם ומקנה לו את הגוון והמראה הייחודיים לו,דרך הקשר לרוח.
אכן ביטוי השגשוג של הלב,אשר נמצא ב-Maiהנושאים את הרוח והדם.

ביטוי זה של הרוח והדם דרך זרימת הערוצים מקבל גוון נוסף וחשוב בפרק מרתק וחשוב מהציר הרוחני.

ציר רוחני פרק 8 :

心藏脈脈舍神心氣虛則悲實則笑不休

“הלב מאכסן את כלי הדם.
כלי דם הם משכן הרוח.
כאשר צ’י הלב חסר ישנה עצבות,כאשר הוא מלא/משגשג (אזי ישנו) צחוק ללא הפסקה.”

הלב/אש הקיסר מתבטא דרך כלי הדם והפוטנציאל שלהם להיות הפו של הדם ובכך,

מבטא את הרוח והרגש ע”י זרימת הערוצים בכל הגוף,
ויצירה של חיות אינדיבידואלית דרך הדופק המבטא את יחסיות הצ’י והדם בכל רגע נתון.

יחסיות זו תשפיע על כל מערך הגוף באופן פיזי ורגשי כפי שאנו למדים מפרק זה ומפרקים קודמים.

חשוב להבין כי העיניים כפי שראינו לאורך המאמר,מייצגות את הבוהק וההקרנה של
הרוח אשר מקושרת אל ה-Xin/לב המתאחד אל הערוצים/כלי דם/Mai.

צ’י מזין ומגן,ציר רוחני 30 ושאלות פשוטות 43 :

פרק זה בציר הרוחני נפתח בשאלה שבה מוזכרים צ’י,דם,ג’ינג,נוזלים וערוצים
ובהמשך אף חלק מהפו המיוחדים.

לגבי הערוצים/כלי דם/Mai נכתב כי :

壅遏營氣令無所避是謂脈

“עוצר ובודק את הצ’י המזין,מפקד מבלי להתחמק – נקרא ערוצים/כלי דם/Mai.”

משפט חשוב זה מאפשר לנו להבין כי הערוצים מהווים מאין “סכר” לצ’י המזין ודואגים לאצירתו ובדיקתו.

הערוצים דואגים לצ’י המזין שינוע בתוכם ובכך יתחזק את החיים דרך הזרימה המרושתת שלהם בכל הגוף.

חיבור אילו להבנות הקודמות, כקשר העמוק של Mai, ללב ול-Shen/רוח,
אל הפתולוגיה המתוארת בהמשך הפרק מרחיבה את התפיסה לגבי אילו והקשרם העמוק.

הפרק שוזר בתיאורו את פתולוגית הדם עם זו של הערוצים וכלי הדם :

血脫者色白夭然不澤其脈空虛此其候也

דם נאבד,אזי הגוון לבן/חיוור,עדין אך ללא ברק,כלי הדם ריקים,זהו מצבם.
אנו מבינים כי כאשר דם נאבד,כלי הדם ריקים ולכן אין הזנה ראויה והגוון הופך לחסר ברק,
זוהי פגיעה ברמת התמצית וההקרנה שלה בביטוי החיצוני.

כאשר באותו פרק מתוארת הפגיעה בצ’י כך,
氣脫者,目不明
“צ’י נאבד,אזי העיניים לא בוהקות” – שוב,קשר בין כמות הצ’י והדם להקרנה החיצונית.

אם נביט בפרק 21 של השאלות הפשוטות,
經脈別論 “דיון נוסף בערוצים”
נוכל דרך הכתוב והפרשנויות לאגד את הקשר בין הצ’י והדם,ההנעה של הצ’י את הדם,
יחסי הריאות והלב,ואת ההשפעה שלהם על ההקרנה החיצונית.

נרשם כי הריאות מזמנות את מאה הערוצים ומעבירות את התמצית לעור ולשיער הגוף.

על פי פרשנים חשובים כגון וואנג בינג ג’אנג ג’יה בין ומה שי על מקטע זה,

זהו צ’י הריאות אשר נע לעבר כלי הדם של כל הגוף,
על מנת להזיז את הדם ולפזר את צ’י התמצית בכל הגוף.

ג’אנג ג’יה בין מוסיף :

“הריאות שולטות על שיער הגוף,הלב שולט על כלי הדם.
צ’י ודם נקראים אמא ואבא.רק שני אברי דזאנג אלו נמצאים במחמם העליון,
לכן נכתב ששיער הגוף וכלי הדם מאחדים את התמציות שלהם”

על פי פרשנות זו ורוח הדברים הברורה של הפרק, אנו מבינים את הקשר הישיר בין הערוצים/כלי הדם לתיאום שבין הצ’י והדם כאשר הצ’י הנשלט ע”י הריאות מניע את דם הערוצים המתאחדים עם הלב,
ובכך מאפשר להזנה שלו לבטא עצמה בעור ובשיער דרך איכות התמצית.

מקטע זה מוכיח את הקשר בין צ’י לדם,ריאות לב,כלי דם וערוצים, ואת השפעתם והקשרם העמוק לדופק.ההקרנה והבוהק של השיער והעור תלויים ביחסים אלו של הלב והערוצים עם צ’י הריאות אשר לא בכדי יחד עם צ’י הלב יוצרים את פעימת הדופק/Mai,ואת משכן המחמם העליון.

מספיק להסתכל בציטוטים מהקאנון ולראות את הקשד בין הלב לריאות :
“חמשת הצ’י נכנסים לאף ומאוכסנים בריאות ובלב”. פרק 9
“הריאות הן המנהיג של הדזאנג,הן החופה המכסה את הלב” פרק 43,
כמו גם פרק שלם בשאלות הקשות המתמקד ביחסי הלב והריאות.

בשאלות פשוטות 43 חיבורו של הצ’י המזין אל הערוצים מוצג ביתר דיוק,
כאשר נשאלת השאלה האם צ’י מגן וצ’י מזין גורמים לחסימה באדם.

榮者水穀之精氣也和調於五藏灑陳於六府乃能入於脈也故循脈上下貫五藏絡六府也

“הצ’י המזין הוא צ’י התמציות של המים והדגן.

(כאשר הוא) בהרמוניה בתוך חמשת הדזאנג ומופץ דרך ששת הפו,

אז (乃) יכול להיכנס לערוצים,על כן (故) עוקב אחר הערוצים מעלה ומטה,
חודר למחמשת הדזאנג ומתחבר לששת הפו.”

וואנג בינג מוסיף בפרשנותו על מקטע זה :

“הצ’י המזין נע בתוך הערוצים על כן אין מקום שאליו הוא לא מגיע”

אלו איכויות של יין צ’י המקושר למים ולדגן וככזה אשר חודר פנימה אל תוך האיברים המלאים,

לכן לא בכדי זורם בתוך הערוצים על מנת להזין את הגוף בכל מקום דרך רשת זו.

יפה לראות כי הלב מוזכר ראשון בתיאור האיברים בפרקים 9,8 של השאלות פשוטות
ולאחריו מופיעות הריאות,ובפרק 43 בתיאורי החסימה, מופיעות הריאות קודם ולאחר מכן הלב.

שניהם מוזכרים ראשונים כהפצה הבסיסית של המחמם העליון את הצ’י והדם,
כתחזוק החיים הבסיסי ביותר המתבטא דרך כלי הדם/ערוצים/Mai.

כלי הדם והערוצים הם פו מיוחד המניעים דרך מערכת ערוצים וכלי דם מסועפים כרשת את הדם והצי’,
בדגש על הצ’י המזין,ובמקביל מכילים את החומר היקר,דם,
וכך מייצרים חיים,רוח ודופק בכל רגע נתון באדם,
זוהי קביעות ומחזוריות בסיסית ביותר המאפשרת את המשכיות החיים,
על כן לא בכדי הם חלק “מהפו הקבועים והמיוחדים”

הם פו מיוחד וקבוע היוצר הנפשה באדם,מזין ומקיים את החיים בכל מובן אפשרי.

חשיבות ה-Mai/ערוצים/כלי דם מכרעת בפיזור הצ’י המזין והדם דרך הקשר לתמצית ולרוח.

זוהי השלוחה של הלב והרוח,הבינה,והדעת באדם,
הזנה ומתן חיים פנימי שאף תומכת ונתמכת בביטויים דרך הקרנה חיצונית ונשימה בהתאמה.

בחלק ג’ של הפו המיוחדים והקבועים אעסוק בחקר של הרחם/Bao ובהקסגרמת האמצע,32,
מתוך ספר התמורות.

תודה לכל מי שקרא,
תודה למוריי היקרים אבי מוריה מיכאל ליטבק ושחף וואליס.

מוקדש לאימי האהובה ז”ל,טליה.
תודה לך

תפריט נגישות

Scroll to Top