fbpx

ששת הפו המיוחדים/מופלאים Qi Heng Zhi Fu בראי ספר התמורות,הקאנון הפנימי והערוצים חלק א

ששת הפו המיוחדים/מופלאים Qi Heng Zhi Fu בראי ספר התמורות וניתוח מתוך הקאנון הפנימי :

ששת הפו המיוחדים הוא אחד הנושאים המרתקים ברפואה, החובק בתוכו הבנה עמוקה של ליבת החיים,הבנה המאפשרת נגישות קוסמולוגית וקלינית ברורה יותר בין הדזאנג והפו הרגילים,זאת כיוון ששישה מופלאים אילו יוצרים חיבור כה שונה בתוך מהות האדם,זאת כיצירת דרך שונה ויוצאת דופן בתוך יחסיות היין והיאנג,התמציות,השמיים והארץ,המבנה והתנועה הפנימית בגוף.

שונות זו והמופלאות שבה,היא זו שמתחזקת את החיים ברובד הנסתר והעמוק,ניגוד והשלמה המתקיימים בו זמנית בחיינו.
אצא לרגע מההסתכלות הסינית הטהורה ואקביל ניגוד זה לקונפליקטים העמוקים ביותר שלנו,שכן,אם קיימת ניגודיות וקונפליקט במקום הכי עמוק שמתחזק ובונה את החיים-הפו המיוחדים,אזי קונפליקטים אילו בין אם פיזיים או רגשיים,מולדים ונרכשים,אשר לעיתים יוצרים סבל,ריקנות,חוסר תשוקה ורצון,מאפשרים במקביל את הפתח העמוק לצמיחה,התמודדות,פיתוח הרגישות,טיפוח הנפש,הרחבת המודעות הכוונה ויכולת השיפוט.

במאמר זה אנתח את ששת הפו המיוחדים/מופלאים על פי ניתוח הסימניות,פרקים מהקאנון הפנימי-השאלות הפשוטות והציר הרוחני ועל פי ספר התמורות Yi jing, על מנת ליצור הבנה ברורה ורחבה יותר לגבי נושא מורכב זה.

Qi Heng Zhi fu 奇恆之腑 :

הסימנייה 奇Qi- יוצא דופן,מיוחד,מופלא.

בחלק התחתון הסימנייה Ke אשר משמעותה נשיפה והתנדפות.
הקו האופקי מייצג מכשול,והחלק השני מייצג התחמקות מן המכשול.הריבוע הקטן בינם מהווה את סימניית הפה כאשר יחד נוצרת אף המשמעות של הבעת הסכמה.
החלק העליון של הסימנייה מייצג אדם עם שני ידיים ושני רגליים.

המשמעות של שני חלקים אלו יחד, על פי פרשנות של האטימיולוגיה,היא אדם אשר מבטא קריאה של התפלאות והערצה,אדם המופתע לנוכח דבר שונה/מוזר.מכאן,המשמעות המתקבלת של הסימנייה奇 היא של משהו לא שגרתי,יוצא דופן,מיוחד,מוזר ואף אי זוגי.

מערכת זו של ששת הפו המיוחדים אינה מתואמת ביחסיות מסודרת של ערוצים ואיברים בחלוקה ליין ויאנג כפי שבחמש התנועות,Wu xing,אך בעלת יחסיות והקשרים פנימיים בינה לבין עצמה ובין שאר הפו והדזאנג.

זהו אחד מן האספקטים הבסיסיים של השונות ולכן ניתן לראות את העומק הטמון בסימנייה זו ואת התיאור הנרחב אותו היא נושאת עימה בהקשר לששת הפו המיוחדים/מוזרים/מופלאים.

הסימנייה Heng 恆 – קבוע,שגרתי.
בצד שמאל זוהי הסימנייה של Xin-לב,תודעה,דעת/בינה.

החלק הימני מתאר רעיון של זרימה בין שני צדדים.ניתן להמשיל זאת לסירה או אדם החוצים את הנהר מצד אחד לשני.הדגש הוא על מעבר וזרימה.
כאשר אנו מוסיפים את הסימנייה Xinעל כל מהותה באשר לחיינו ,אנו מקבלים את המשמעות השלמה של הסימנייה 恆 כמהות של זרימה מתמדת וקבועה,המתרחשת בצורה טבעית וטמונה בתודעה ובבינה המייצגות את הלב,הדופק והערוצים.

בהמשך נראה כי סימנייה זו מתארת אף את ההקסגרמה Heng בספר התמורות,הקסגרמה 32 המהווה את האמצע והמרכז.

הסימנייה 腑 Fu -איבר חלול
מצד שמאל סימניית הבשר Rou.
הסימנייה הימנית מורכבת מגג כאשר מתחתיו אדם-Ren ויד שמחזיקה.

פירוש הסימנייה הימנית הוא מקום חשוב בו נשמרים דברים חיוניים ויקרים,דאגה למסמכים חשובים,ואף אדמיניסטרציה/ניהול של המשאבים החשובים.

ניתן לראות כי המונח 奇恆之腑 Qi heng zhi fu חובק בתוכו שתי משמעויות אשר מייצגות הבנה ותפיסה שונה כביכול,אך חשוב להבין שתפיסה זו היא הניגודיות אשר משלימה את החיים ובונה אותם מן המקום העמוק ביותר.

לא בכדי ניגודיות משלימה של שונות ומוזרות,משהו יוצא דופן לעומת משהו קבוע וזורם,חלק ממערך זרימה קבוע,כל אלו ביחס לאיברים פנימיים בגופינו אשר אחראים על שמירה וניהול של המשאבים החיוניים והיקרים.בהמשך נראה כי הבנה זו אף מתחברת לדרך יצירתם של ששת הפו דרך קשר מיוחד לצ’י הארץ וצ’י השמיים.

חשוב לזכור שבכל הקאנון הפנימי המונח zhi fu Qi heng מופיע בשלמותו אך ורק בפרק 11 של הקאנון הפנימי לכן חשוב לחקור ולהתבונן בפרק זה כאשר מתחילים להעמיק נושא זה.

הקאנון הפנימי,השאלות הפשוטות פרק 11 :

五藏別論:

黃帝問曰余聞方士或以腦髓為藏或以腸胃為藏或以為府敢問更相反皆自謂是不知其道願聞其說歧伯對曰腦
髓骨脈膽女子胞此六者地氣之所生也皆藏於陰而象於地故藏而不寫名曰奇恆之府夫胃大腸小腸三焦膀胱此五者天氣之所生也其氣象天故寫而不藏此受五藏濁氣名曰傳化之府此不能久留輸寫者也魄門亦為五藏使水穀不得久藏所謂五藏者藏精氣而不寫也故滿而不能實六府者傳化物而不藏故實而不能滿也所以然者水穀入口則胃實而腸虛食下則腸實而胃虛故曰實而不滿滿而不實也

רוח הדברים של פרק זה :
מח/Nao,מח עצם/Sui,עצמות/Gu,כיס מרה/Dan,ערוצים/Mai,ורחם/Bao
ששת אלו,נוצרים בצלם/בחסות צ’י הארץ.הם מאכסנים/אוצרים את היין ומשקפים את תמונת הארץ.
שמם הוא הפו המופלאים/מוזרים והקבועים.

בפרק זה ישנו פירוט על ששת הפו המיוחדים ועל דרך יצירתם.
דרך יצירה זו מדגישה את ההבנה שבייחוד ובשונות של מערכת זו :

לא רק שהיא לא תחת החסות של ערוץ/איבר יין ויאנג בחמשת התנועות,אלא גם שונה באופן היצירה והתכלית שלה מהדזאנג והפו.הדזאנג,מהותם הבסיסית היא של אצירה ואגירה.
הפו,מהותם הבסיסית היא של התמרה והנעה,הוצאה והפרדה של הלא נחוץ.
הפו המיוחדים,אוצרים את היין,זאת בניגוד לפו הרגילים.

לא רק זאת,הם גם נוצרים בצלם ובחסות צ’י הארץ,משקפים את תמונת הארץ,אשר מהווה את היין ביחסיות היין והיאנג ביחסיה עם השמיים.
מכאן ניתן לראות שהפו המיוחדים,אשר מהות התפקוד שלהם תחת הבנת הסימניות ופרק זה,יוצר מצב של ניגודיות משלימה. יצירתם והמהות השורשית שלהם אף היא תחת ניגודיות משלימה שכן הם פו,היבט יאנג,אך כאלו שנוצרים בחסות הארץ,יין, ואף מתפקדים בדומה לאיברי הדזאנג,יין,ע”י אצירה של היין,לא בכדי מופלאים/מיוחדים.

ניתוח פרק 15 בשאלות הפשוטות,כקשר ישיר אל המושגQi heng וששת הפו המיוחדים :

פרק 15 :

עיקר הדברים בפרק זה הוא שיח על האבחנה המתבצעת דרך Kui do 揆度,הערכה ומדידה, ודרך Qi heng 奇恆, המופלא/מוזר/שונה והקבוע.
נשאלת השאלה כי מה שהם מסבירים/מציגים/אבחנה שמאפשרים אינם זהים על כן,כיצד ניתן להשתמש בהם.

אנו מבינים מפרק זה כי Kui do,הערכה ומדידה מאפשרים אבחנה של עומקה של המחלה,האם היא על פני השטח או שמא בעומק.זהו מינוח לשם הערכה והאבחנה של המחלות.

המופלא/מוזר והקבוע, Qi heng מדבר על מחלות שונות/מוזרות.

וואנג בינג בפרשנותו על מקטע זה מוסיף ומחדד את הדברים וטוען כי Heng/קבוע המשכי מייצג מחלות רגילות ואילו Qiמייצג מחלות יוצאות דופן/מוזרות על כן טוען שהטקסט חסר וכי צריך להיות כתוב,奇病/Qi bing/מחלות מוזרות ו-恆病/Heng bing/מחלות רגילות.
דבריו יוצרים הפרדה והבנה ברורה יותר לטעמי.

מתוארות דרכי אבחנה :

חמשת האספקטים של הצבע五色 .

שינויים (בתנועה) בערוצים 脈變

ושני המונחים הראשונים שאוזכרו-הערכה ומדידה והמיוחד/שונה והרגיל.

הפרק ממשיך בתיאור של הדרך/道 כמאוחדת ו-Shen כיוצרת תנועה (סיבובית) בלי לחזור לאחור.
אם חוזרת לאחור,לא תסתובב יותר.דבר זה יוצר איבוד של המכניזם Ji 機
המשך הפרק אכן מתאר אבחנות על פי הגוון,התנועה בערוצים (דופק) ועל ההבדל בין נשים וגברים אך לפני אילו מופיע המונחZhi shu 至數 ,הספרות העילאיות,
כאשר הכתוב מתאר כי החיוניות של המספרים המושלמים בהישג יד אך עם זאת עדינה.

פרשנות של וואנג בינג על מקטע זה :הדרך החיונית של השינויים של חמשת הגוונים וחמשת התנועות בערוצים קרוב למסלול השמיים אך באותו זמן,עדין ומסתורי.

פרשנותו של ג’אנג ג’יה בין :

המשמעות של Zhi shu רחבה.הדרך של השמיים והאדם-אם יש צ’י,היא תגיע,אם היא מגיעה היא עוקבת אחר המספרים.חמשת הגוונים וחמשת התנועות בערוצים מגיעים אך ורק בגלל הצ’י,על כן,לא משנה אם מדובר בחוסר או עודף,תמיד ישנה הגעה של מספרים ספציפיים המעורבים.
אם האחד יודע/מכיר את ההגעה של המספרים של השמיים והארץ,האחד יכול לדעת גם את הגעת המספרים באדם.

חשוב להבין מפרק זה שה-Shen היא זו המייצרת את התנועה המחזורית,היא המקור לחיים ולכן מייצרת תנועה שממשיכה קדימה.כאשר אנו “חוזרים אחורה” או מקובעים בעבר,
ניתן להמשיל זאת לאי זרימה עם המספריים העילאיים הנושאים את התדר של השינויים והזרימה של העונות והתנועות.(לדוגמא ב-Lo shu).
זוהי זרימה וחיים על פי תדר המשכי וקבוע זה יוצרת הרמוניה דרך תנועות החיים,דרך חמשת התנועות,ששת הצ’י,הענפים הארציים וחודשי השנה.

כאשר הרמוניה זו יוצאת מאיזון,השימוש הוא בכלי אבחנה אילו,חמשת הצבעים,דופק ועוד,אשר מתוארים בפרק המיוחד הזה.

ג’אנג גי’ה בין :

ה-Shen היא עקרון החיים והמוות.היא הכוח שאינו נח/מפסיק.
כל עוד חמשת הצ’י ממשיכים בתנועה המעגלית שלהם ולא יוצאים מהסדר הרגיל שלהם,
ה-Shen חגה ואינה מסתובבת/נעה לאחור.

כאן מגיעה ההבנה והחיבור דרך אילו,כי מדידה והערכה,חמשת הגוונים,תנועה בתוך הערוצים והרגיל והשונה/Qi heng מאפשרים אבחון איפה וכיצד יצאה הזרימה מאיזון,ובכך לנסות ולהחזיר את האדם לדרכו/Dao (אשר מוזכר בצמידות לאילו בפרק) לדרך האחידה שלא בכדי מופיעה לפני אבחנות אילו ומייד בסיומן.
שוב ניתן להבין כי המושג Qi heng מאפשר לאבחן את המחלות השונות תחת קשר לאבחנה של זרימה והמשכית המקבילה לתדר ההמשכי ביקום.

פרק זה מחבר אותנו להבנה עמוקה של המשכיות החיים,הקשרה אל הרוח ואל מושג זה,Qi heng/המיוחד והקבוע.
ששת הפו מתחזקים את החיים דרך הייחוד והאופי העמוק שלהם ולכן אף מקושרים לאבחנה של מחלה יוצאת דופן /שונה ובכלל למושגים שונה,מוזר,מיוחד.כל אילו יקבלו הרחבה תפיסתית כאשר נבחן כל פו מיוחד בנפרד.

כעת,נחזור לפרק 11 השאלות הפשוטות החשוב ונבחן את מערכות הפו השונות דרך יחסיות שמיים וארץ..

פרק 11 שאלות פשוטות :

בתמצות רב,נשאלת השאלה מדוע איבר כזה או אחר מקושר פעם אל הדזאנג ופעם אל הפו.
ההסבר שניתן הוא חלוקה של ששת הפו המיוחדים,מח,מח עצם,עצמות,ערוצים,כיס המרה,ורחם.
אלו כאמור,נוצרים ע”י צ’י הארץ,אוצרים את היין ומשקפים את תמונת הארץ,על כן אוצרים ולא מנקזים.

הקיבה,המעי הדק והגס,המחמם המשולש,שלפוחית השתן,חמשת אלו נוצרים ע”י צ’י השמיים ומשקפים את תמונת השמיים.לכן הם יוצרים תנועה/זרימה/ניקוז החוצה ולא אוצרים.שמם הוא Chuan hua zhi fu,הפו של השינוי והשינוע ועל כן אינם יכולים לאכסן לזמן ארוך ולכן מתמירים ומנקזים.

בפרק זה מתואר ההבדל בין שני סוגי פו אילו.
ששת הפו המיוחדים-Qi heng zhi fuו-ששת הפו Chuan hua zhi fu.

ששת הפו מתוארים ע”י Chuan hua-שינוי ושינוע.傳化
הם נוצרים ע”י השמיים,יוצרים תנועה החוצה ולכן מהווים את היבט היאנג והשמיים לעומת הפו המיוחדים על כל מהותם,אשר מקשורים לארץ וליין.

על פי פרק זה ניתן להבין את היחסים בין שמיים לארץ דרך ה-QI Heng zhi fu,הפו המופלאים/מוזרים.
פו אילו מתנהגים בדומה לארץ,הם אוצרים אך מהווים איבר חלול/פו בו כאשר בהמשך נראה שאף מאפשרים תנועה ושינוע לטהור ולתמציות לעלות מעלה אל השמיים.

הבנה זו מקושרת לסימנייה Xiang-象תמונה,אשר בהקשר זה זוהי לא תמונה נראית,אלא שיקוף וסימבוליות של יחסים בין הפו הרגילים לשמיים ובין הפו המיוחדים לארץ,זאת על מנת ליצור במרומז על האופי של כל מערכת זו בתוך גופינו על פי יחסיות שמיים וארץ.

הציר הרוחני/שמימי 10 :

אסכם פתיח זה על ששת הפו המיוחדים בחלק יפה זה מתוך הפרק.אשר בו מוצגים ארבעה פו מיוחדים תחת תהליך ההתפתחות הראשונית ביותר של האדם.

人始生先成精精成而腦髓生骨為幹脈為營筋為剛肉為牆皮膚堅而毛髮長穀入于胃脈道以通血氣乃行

המשפט מתאר שכאשר האדם מתחיל את חייו ((生,ראשית התמציות מושלמות (成).

(כאשר) התמציות הושלמו,המוח ומח העצם נוצרים.

העצמות בשביל הגזע,הערוצים מזינים (營),השרירים מהווים את המוצק.

הבשר למען חיץ,העור מוצק ושיער הגוף והראש מתפתחים (毛髮長)

הדגן נכנס לקיבה דרכי הערוצים (יוצרים) תקשורת,על כן צ’י ודם נעים.

אכן מלמד על חשיבות הפו המיוחדים ביצירת בסיס ראשוני לחיים ובתחזוק העמוק של חיי האדם מתחילת חייו.

ניתוח של ששת הפו המיוחדים :

מוח Nao腦:

הסימנייה מורכבת מסימניית הבשר בצד שמאל ומהסימנייה של שיער וקופסא,ככל הנראה עם משהו בתוכה.זהו הייצוג למוח על כן מעניין כי בחרו להשתמש בשיער המסמל את חיוניות ושפע התמציות,הצ’י והדם,או היכולת של התמציות הצ’י והדם לעלות מעלה,לעבר חלק השמיים בגוף,הראש.

המוח,היאנג צ’י, התמציות והיין :

בציר הרוחני שמימי בפרק 經脈 מוזכרת הסימנייה במסלול ערוצו של ה-Tai yang של הרגל :

膀胱足太陽之脈起於目內眥上額交巔其支者從巔至耳上角其直者從巔入絡腦還出別下項

על פי אילו,ערוץ הטאי יאנג של הרגל,שלפוחית השתן, מתחיל מהחלק הפנימי של פינת העין ועולה לעבר החלק העליון של הראש (מצח),יוצר תקשורת ושולח ענף (לאזור זה).

התיאור ממשיך בזרימה אל פינת האוזן העליונה ולאחר מכן נכנס אל המוח- 從巔入絡腦
לאחר מכן,יוצא ומתפצל לעבר החלק האחורי של הצוואר,העורף 項.

בפרק 60 של השאלות פשוטות, נאמר כי ל-Du mai 督脈 מסלול העוקב/זורם עם ה-Tai yang של הרגל..
התיאור הוא של מעבר דרך פינת העין הפנימית,החלק העליון של הראש ומשם כניסה לעבר המוח.

與太陽起於目內眥上額交巔上入絡腦

בפרק נוסף וחשוב של השאלות הקשות,מוזכר מסלול ה-Du mai ככזה המתחיל בפרינאום
עולה לאורך עמוד השדרה,ומהנקודה Feng fuDu 16 , נכנס אל המוח ומיוצג ע”י קשר של Shu,כתיאור של שייכות,ייצוג של אותו רעיון.

חשוב להבין מיחסים אילו את הקשר הישיר של המוח אל היאנג צ’י :

ערוץ ה-Du mai,אחד משמונת המופלאים,הוא השליט והמקור של כל היאנג בגוף,מאגר היאנג המקושר לכליות,תנועת המים.ה-Tai yang של הרגל אף הוא מים ומהווה את חלק היאנג של הררמה הפותחת את הדלת לכל היאנג צ’י (שאלות פשוטות 6),הוא יאנג המים ביחסיות התנועה,כאשר הוא בן זוגו של הכליות-שורש היאנג המקורי.

הוא קשור ביחס ישיר לאש דרך חמשת התנועות (הגבלה) ודרך יחסי צ’י ה-Tai yang/מים עם צ’י ה-Shao yin/אש השר
(רמות המורכבות מאש ומים) ומשנע את כל היין והנוזלים ע”י יאנג זה.אכן קשר הדוק בין Du ל-Tai yang של הרגל.
עקב אילו חולש על כל הגוף ויצר “מתיחה” בין מים לאש כמהות היין והיאנג הבסיסית ובכך משפיע על איברי וערוצי הגוף (נקודות ה-Shu) ומתבטא במיוחד על חלק המהווה את מהות היאנג,הגב,זאת במקביל לעמוד השדרה וה-Du mai,מאגר היאנג המרכזי בגוף.

שאלות פשוטות 17 :

夫五藏者身之強也頭者精明之府頭傾視深精神將奪矣

משפט זה מתאר את חמשת הדזאנג ככח/כעוצמה של הגוף.
הראש( 頭) הוא הפו של הג’ינג מינג (精明) כאשר הראש מופרע,הראייה מתערפלת ולג’ינג שן (精神) נלקח הכוח.

הראש הוא זה המאכסן את המוח כאשר שניהם מבטאים שמיים.
ניתן לראות כי המונח הראשון,ג’ינג מינג,מבטא את ההקרנה של התמציות.

המושג ג’ינג שן,רוח וחיוניות,מבטא את היחסיות בין התמצית לרוח ואכן זהו היאנג צ’י שנושא עימו את התמצית וגורם לבוהק והקרנה דרך איכות התמצית ודרך השפעה על הרוח והקרנתה.

בפרק בשאלות הפשוטות מוזכר הקשר העמוק לתמצית,泣涕者腦也腦者陰也 כאשר המוח מוזכר יחד עם דמעות
(היוצאות מהעין) ומתואר כיין.
משילוב הבנות אילו מגיעה ההבנה החשובה שהמוח המתואר כפו שקשור ליין (תמציות)
אכן מאגד את התמצית והיין ואף מקושר להקרנה,לבוהק,לחיוניות ואל היאנג המניע ומבטא את היין,
בדיוק על פי מהות ששת הפו המיוחדים הנוצרים בצלם צ’י הארץ אך מיוצגים כאיברי פו ויאנג.

נוכחנו לדעת על הקשר ההדוק בין ה-Tai yang של הרגל ה-Du mai אל המוח.
כהמשך ישיר לכך ולמושג ג’ינג מינג, חשוב לבחון את הנקודה הראשונה על ערוצו של ה-Zu tai yang ג’ינג מינג,Bl 1.

היא ממוקמת בפינת העין הפנימית,כאשר על פי פרק 81 בציר הרוחני ועל פי הציטוט מפרק 17 שאלות פשוטות שצוין,העיניים מקבלות את ההזנה של התמציות והרוח מהאיברים הפנימיים על מנת לייצר ראייה,קשר בין תמצית ונשיאתה ע”י היאנג באופן מחזורי.

סימניית הנקודה מורכבת מבוהק-מינג, ומג’ינג רק ללא סימניית האורז המוחלפת בעין.
זהו החיבור בין התמצית לרוח,ויכולת הקרנת העיניים את הרוח,זאת אף דרך חיבור הערוץ של ה-Shao yin של היד,הלב/Xin אל העין (שוב רמות המים והאש,Tai yang-Shao yin) והבנה עמוקה של המושג Shen ming.

איכות שיקוף העיניים דרך התמציות חשוב להבנה של המוח כמאגד התמצית הצ’י והרוח דבר התומך בעיניים.
יפה לראות את התיאור מתוך הקלאסיקה החשובה-Jia yi jing ביחס ישיר לכך :

לראייה מעומעמת,סלידה מרוח,עיניים דומעות עם מיאוס לקור,כאב ראש וראייה מסוחררת
אדמומיות וכאב בקנטוס הפנימי של העין,גירוד וכאב באזור זה,מיסוך לבן ולחות של העור באזור זה,
הנקודה השולטת היא Jing ming Bl-1.

בפרק 21 של הציר הרוחני נכתב כי ה-Tai yang של הרגל בתקשורת עם העורף,חודר אל המוח ומקושר לשורש העיניים,Mu gen ,אשר מכונה כמערכת החיבור של העיניים, Yan xi.
כאן מגיע התיאור של חדירת הערוץ אל המוח והתפצלות אל ערוצי המופלאים Yin Qiao/Yang Qiao כאשר המפגש הוא בעין.
כשהיאנג צ’י עולה,עיינים נפקחות,כאשר יין צ’י עולה עיניים נסגרות.

חשוב לאגד דברים אילו ולהבין כי המוח,המקשר בין התמצית לרוח,מהווה את חיבור ערוצי היאנג המרכזיים בגוף
כ-Tai yang של הרגל ו-Du mai ,
ועל כן מקושר אל מחזוריות היאנג והיין ברמה העמוקה והבסיסית ביותר של מחזוריות החיים,
זאת כפתיחת העין בתיאום עם היאנג וסגירתה בתיאום עם היין דרך מסלולי המופלאים המבטאים את המקום העמוק ביותר של החיים,,אף יותר מכך, דרך מחזוריות הצ’י המגן ביום ובלילה,ערוצי ה-Qiao.

זהו אף הקשר בין ערוצי הרגל והיד של ה-Shao yin (ללב אף הוא ערוץ המתחבר לעין)
וה-Tai yang של הרגל כביטוי מאגרי הכליות (מופלאים) וביטוי הייןוהתמצית דרך היאנג עד לכדי יצירת בוהק,הקרנה ושיקוף של התמציות והרוח (לב/Xin) דרך העיניים,תחת המהות של יחסי צ’י ותנועות המים והאש.

למידה עמוקה של פרק 根結,”שורש וקשר” בציר הרוחני,מראה כי ה-Zu Tai yang/Bl אשר מושרש בנקודה Zhi yin/Bl 67, זורם ממנה אל נקודת ה-Yuan,אשר בשמה מורכבת מסימניית העצם Jing gu/Bl 64,
משם נשפך אל נקודת האש Kun lun/Bl60 ואז צף/מתגלה ב-Tian Zhu/Bl 10 ובנקודת החיבור Fei Yang/Bl 58.

נקודת הקשר והסיום והקצה שלו היא לא בכדי Jing ming/Bl 1מפגש ה-Qiao והחילוף המחזורי בין יין ויאנג לכדי פתיחה וסגירת העיניים.

אם נביט על מסלול זה נראה כי הוא מקשר את נקודת המקור,נקודת האש על תנועת מים,נקודת חיבור לעבר הכליות/Zu Shao yinוהנקודה השמימית Tian zhu, אשר מהווה אשנב לרקיעומפגש מתפצלים של תנועת המים.

אכן קשר ישיר בין שורש היאנג לשורש היין בתוך תנועת המים כנקודות המקור החיבור ואיכות האש כשיא היאנג, ועד ליכולת נשיאת היאנג את היין כמפגש המתפצלים השמימי של תנועה זו

הבנות אילו מתבהרות כאשר ציר רוחני 76 מציג את מסלול הצ’י המגן ביחס לערוץ ה-Tai yang של הרגל ביום,היבט יאנג, כקשר ישיר לפתיחת העיניים,Bl-1,דרך אזוריים עיקריים בהן היאנג וה-Zu Tai yang שולט,
ראש צוואר וגב ועד לקצה הזרת,Bl 67.

אכן מחזוריות דרך ערוץ היאנג המרכזי בגוף,אשר מצוי ביחסים הדוקים עם המוח והראש אשר מגיבים למחזוריות זו דרך פתיחה וסגירת העיניים ומסלולו של הצ’י המגן.

ציר רוחני 33 :

בפרק זה מתוארים ארבעת הימות כמאגרים חשובים המרכזים איכות מסוימת,קשר בין האדם לארבעת הימות.

אחד מהימות הוא ים מח העצם.

הפרק ממשיך בתשובתו של צ’י בו לשאלה כיצד מחליטים (定) על מאגרים אילו.
התיאור הבא מסביר את המיקום והקשר של המוח וערוץ ה-Du mai אל ים מח העצמות :

腦為髓之海其輸上在於其蓋下在風府

המוח הוא ים מח העצם,הנשיאה/השינוי שלו (מתבטאים) מעלה באפריון/כיסוי ומטה ב-Feng fu風府 , Du mai 16.

זוהי הדחיסות העמוקה ביותר של התמצית ומאגר התמצית והיין וליאנג צ’י המתבטא דרך מאגר היאנג,Du mai, אשר מגיע עד אל המוח,זאת בדיוק כמהות של הפו המיוחדים אשר אוצרים את התמצית אך מבטאים בו זמנית את היאנג בצורתו הטהורה והברורה ביותר.

כעת ניתן לעבור ולנתח את הפו המיוחדים,עצמות ומח עצם,זאת בראי הקאנון וספר התמורות כהסבר נרחב על הקסגרמה 17 Sui.

עצם ומח עצם, 骨Gu ו-Sui髓 והקסגרמה 17 מתוך ספר התמורות :

הסימנייה骨Gu ,עצם,מורכבת מסימניית הבשר בחלקה התחתון ושלד בחלקה העליון כאשר

המשמעות הכוללת היא של עצם ואף מסגרת,כאשר הבשר מחובר לשלד (בדומה לסימנייה זו) נוצרת מסגרת דרך חיבור זה,מסגרת המקנה שלמות וחיים.

העצם נמצאת בעומקו של הבשר ומבטאת תשתית חזקה,בסיס,יציבות וזקיפות עליהן נשענת מערכת השרירים והגידים.זוהי ההבנה של מסגרת חזקה המתחזקת את החיים מן הבסיס.

כאשר אנו מזדקנים,העצמות נחלשות,המסגרת אינה יציבה וזקופה כבעבר והדבר מתבטא ברפיסות וחולשה של המבנה והמסגרת היציבים,דבר שאף משפיע על זרימת הצ’י באיברים הפנימיים.

העצמות מאפשרות תנועה תקינה של הגוף דרך המסגרת היציבה והמסודרת,על כן היציבות והזקיפות זקוקות לגמישות ורכות לשם תנועה.

זאת אנו רואים בסימנייה Sui/מח עצם髓 אשר לא בכדי מכילה את הרדיקל של עצם.

הסימנייה מורכת מ-Gu/עצם骨בחלקה הראשון ואת הסימנייה 隨 אשר משמעותה היא לעקוב אחרי,להתלוות,ללכת/לבוא יחד עם.
דרך הבנה אטמיולוגית זו,מח העצם מצטרף ועוקב אחר העצם בתוכה על מנת לבנותה באופן יציב וחזק.
על פי רעיון זה במובן שלם,מוח העצם מבטא מבנה יציב ומבוסס,אך כזה שעוקב/מלווה ולכן יוצר תנועה וזרימה,על כן Sui/מח עצם הוא תנועה בתוך העצם,אשר מזינה ומפרה אותה למען יציבות וזקיפות.

זהו כוח התמצית שבתנועת המים,כליות ושלפוחית,ה-Shao yin של הרגל וה-Tai yang של רגל כערוצי האש והמים בששת הצ’י אשר,תנועות הבסיס לבריאת חיי האדם.

תמצית זו משתקפת בעצמות,בשיער,בשיניים ומתבטאת אף דרך הבוהק והרוח כפי שהוזכר.
שאלות פשוטות 24 מזכיר את הבעיות של העצמות ואת הטיפול דרך תמיכה בכליות.

בשאלות הפשוטות ישנו משפט יפה המתאר את הקשר בין העצם למח העצם :

骨者髓之府不能久立行則振掉骨將憊矣

משפט זה מתאר כי העצמות שולטות על מח העצם.

חוסר יכולת לעמוד לאורך זמן (不能久立) והליכה עם רעד (הליכה לא יציבה),
(זוהי) חולשה/עייפות של העצם.

בשאלות הפשוטות פרקים 9, 10,אנו רואים את הקשר העמוק של הכליות אל העצמות ,התמציות והביטוי החיצוני שלהם.

ציר רוחני 36 :

五穀之津液和合而為膏者內滲入于骨空補益腦髓而下流於陰股

陰陽不和則使液溢而下流於陰,髓液皆減而下下過度則虛虛故腰背痛而脛痠

מקטע זה מתאר את ההפקה של התמציות והנוזלים,Ye,מחמשת הדגנים.

כאשר הם מתאחדים/בהרמוניה (和合) הם יוצרים מרקם/ממרח עשיר/שומן 膏
אשר חודר לחלקים הפנימיים הריקים של העצמות ומתקן/משפר/מבריא את מח העצם (補益腦髓).
וזורם מטה אל חלק היין של הירכיים (下流於陰)

ההמשך מתאר באופן ברור כי במצב בו היין והיאנג לא בהרמוניה, הנוזלים מתמעטים
(ע”י תנועה מטה) ועד לכדי ריק המוביל לכאב באזור הגב והרגליים כואבות.

על פי הבנה של פרק זה ובדומה לעיקרון המתואר בפרקים 10 81/שאלות פשוטות,
כאשר שם מתואר מח העצם כדואג לכוח של העצמות.וכי הוא מקושר,Shu,למוח, ובנוסף לכך ההסבר על Du mai
ו-Tai yang של הרגל שהוזכר,ניתן להבין כי התמציות העמוקות מצויות בקשר ישיר דרך הזנה ישירה ומקומית ודרך תנועה בתוך הגוף כמערכת שלמה הדואגת לתחזוקה של הגוף מן השורש ע”י הזנה,טיפוח ושקיעה באזורים שזקוקים לכך,עצם לדוגמא,ובו זמנית תנועה מעלה (Tai yang של הרגל ו-Du mai) וגמישות לכדי יצירת חלוקה של התמצית.

על מנת להבין מונחים אלו של יציבות וגמישות ותנועה עוקבת נלך לספר התמורות/שינויים ונעמיק דרך כך בעצם ובמח עצם :

הקסגרמה 17 ䷐ בספר התמורות Sui 隨 .

הסימנייה זהה למח העצם אך ללא הסימנית של עצם ופירושה המשכי,עוקב/עקיבה,ללכת אחרי/לנהוג על פי.

בפרק חשוב בציר הרוחני, 衛氣 ,אותו אני קורא לא מעט,מופיעה הסימנייהSui 隨 במשפט כה יפה המהווה חלק מן הקדמה לעיקר שבפרק זה :

陰陽相隨外內相貫如環之無端 כשיין ויאנג עוקבים/Sui זה אחר זה,הפנימי והחיצוני מחוברים יחד בדומה לטבעת ללא סיום.

הקסגרמה 17 Sui מורכבת מטריאגרמת Zhen 震 רעם למטה,אשר מביאה איתה איכות של רטט
(אחד מפירושי הסימנייה) ותנועה,וטריאגרמת Dui 兌 למעלה,טריאגרמת האגם והאושר אשר מביאה איכות של שמחה כביטוי של רגש מסויים.

צירופם יחד מביא להבנה כי רגש בתנועה/רטיטה,מעודד את היכולת ללכת אחרי/לעקוב אחר.

חישבו על מורה אשר שובה את ליבו של התלמיד ועל רצון התלמיד לעקוב אחר דרכיו של המורה עקב כך.

טריאגרמת Dui היא הבת הצעירה ו-Zhen היא הבן הבכור.
אכן תנועת יאנג מובהקת של הבן הבכור,כאשר הוא מביע יחס מתחשב כלפי אחותו,דבר הגורם לה ללכת אחריו,להאמין בו,ללמוד ממנו.

ניתן ללמוד מן ההקסגרמה בשלמותה שכאשר אנו רוצים להנהיג,להוליך את האחר,אנו קודם זקוקים להבין ולחוות זאת ברמה האישית ע”י היכולת לשרת ולתת,הקודמת ליכולת ההנהגה,שכן רק כך אחרים ילכו בדרכנו בשמחה-Dui.
יפה לראות כי ההנהגה באה ממקום רך ושמח,אותו רגש המתכתב עם הלב,ולא תחת כוח ואילוץ.

מובן שגם תנועה שמחה יכולה להשתבש,לכן מוזכר בשיפוט ההקסגרמה היכולת להמשיך ולשמור על התנועה בכדי להמשיך את ההובלה שהרי בתמונת ההקסגרמה רעם ואגם יחדיו מבטאים את השלב הנינוח שלאחר הרעם/רטט.

כה יפה לראות כי היכולת להוליך ולהנהיג מותנית בזמן וביכולת האדם להתאים עצמו לזמנים ולשינויים השונים,בדומה לאדם פעיל שיודע מתי לנוח ובכך לצבור כוח מחודש.
אני אוהב לראות שזוהי היכולת לדעת מתי להפסיק או מתי להתגמש ולהתאים את המצב על פי הבנה פנימית של מהות הזמן.

כעת,ניתן להבין יותר לעומק כי התיאור של מח עצם מבטא בתוכו את רעיון ההזנה למען יציבות וזקיפות, אשר תלויה ביכולת הגמישות,התנועה והשינוי דרך עקיבה/הליכה אחרי.

כאשר מדברים על תנועה דרך האספקט העמוק ביותר של המים החורף והעצם,הדבר מוביל אותנו לפו הכה מיוחד,כיס מרה,גזע JIa והענף Zi ,כיאנג העץ הבוקע ממעמקי המים והחורף,אותו פו מיוחד והיחידי מבין אילו המתואם עם איברי הדזאנג והפו ועם חמשת התנועות וששת הצ’י.

בחלק הבא אכתוב עליו ועל נקודותיו הקשורות באופן ישיר לנושא,תוך כדי שזירת עובדות אלו, אשר יובילו להרחבה לגבי הערוצים,Mai והרחם,Bao ולסיכום המושג Qi heng zhi fu בראי הקסגרמה 32 מספר התמורות,
הקסגרמת האמצע Heng 恆 הזהה לסימנייה המרכיבה את הפו המיוחדים.

תפריט נגישות

Scroll to Top