fbpx

שילוב נק’ אחד למגוון של מצבים- נק’ הים של Tai Yin

מאמר זה נכתב מתוך צפייה קלינית ולמידה עם Dr.Wang Ju Yi. בספרו הנהדר קומבינציית הנק’ הנוכחית מודגשת פעמים רבות, אך במציאות, מתוך למידה עם רופא מכובד זה, כמות הפעמים ששילוב נק’ זה מתבצע עולה על כל הצפיות. מאמר זה לא יעסוק בקיצורי דרך, או נק’ קסם למצבים מסוימים כמו שד”ר וואנג אוהב להעיר ולבקר על צורת חשיבה זו.. מטרת המאמר היא להסביר את מהות השכבה היין העליון- Tai Yin ומתוך הבנה זו להסביר את שילוב הנק’ אולי הכי נפוץ בקליניקה של ד”ר וואנג. בעיניי זה מה שמייחד את הרופא המכובד הזה, כל מקרה מנותח ומוסבר על פי הבנתו העמוקה בתיאוריית המרידיאנים, משם מגיעה בחירת הנק’ והתוצאות בקליניקה.

ששת השכבות

בשביל להבין את מהות Tai Yin עלינו לדון בקצרה במשמעות של שכבה זו מתוך מערך ששת השכבות, רעיון הבא לידיי ביטוי מתוך אחת הקלאסיקות החשובות והקדומות של הרפואה הסינית- Shang Han Lun. תיאוריית ששת השכבות באה לתאר תהליך וקשר המתרחש בין הסביבה הפנימית של הגוף לעולם החיצוני. תהליך וקשר זה חשובים מאד ומדגישים את הטבע האקטיבי של המרידיאנים ושל האיברים. “השכבות” אינם מייצגות שלבים של סולם אלא באות לייצג שש תהליכים פיזיולוגים המתרחשים בו זמנית בגוף. שכבות אלה אינם מופרדות אחת מהשניה אלא פועלות יחדיו במערכת של יחסי גומלין. מלבד קשרי יחסי הגומלין שמתרחשים בין האיברים הקשורים לכל שכבה, ישנה מערכת יחסים “גדולה” יותר המייצגת קשר לעולם והסביבה החיצונית. קשר זה לסביבה החיצונית- אקלים חיצוני ידוע כששת סוגי הצ’י

 

Environmental Qi

Governs

Name

Level

Cold (han)

Governs opening (kai) to the outside

Greater Yang

Tai Yang

Summerheat (shu)

Governs the yang pivot (shu)

Lesser Yang

Shao Yang

Dryness (zao)

Governs uniting (he) to the inside

Yang Brightness

Yang Ming

Dampness (shi)

Governs opening (kai) to the outside

Greater Yin

Tai Yin

Fire (huo)

Governs the yin pivot (shu)

Lesser Yin

Shao Yin

Wind (feng)

Governs uniting (he) to the inside

Terminal Yin

Jue Yin

טבעו של היין העליון- Tai Yin

מערכת ה Tai Yin מורכבת משני איברים ומרידיאנים- הטחול והריאות. אך למעשה מדויק יותר לתאר את מערכת זו כאחת המחולקת לשתי איכויות ופונקציות- אחת של הטחול והשניה של הריאות. מעניין וחשוב להבין את משמעות הסימניהKai  בכדי להבין את טבעו והשפעתו הגדולה של מרידיאן זה על הסביבה הפנימית של הגוף. Kai משמעותו פתיחה החוצה, בדומה ל Tai Yang אשר מווסת אקלים של קור ונפתח החוצה אל עבר השכבות הכי חיצוניות של הגוף כפתח אל עבר הסביבה החיצונית. הTai Yin  בדומה למקבילו היאנגי, גם כן נפתח החוצה אך בשונה ממקבילו, מרידיאן זה נפתח לסביבה החיצונית שבתוך הסביבה הפנימית של הגוף. מרידיאן זה מהווה את החלק החיצוני ביותר של שלושת השכבות היינות. מקבילו היאנגי נפתח החוצה לסביבה החיצונית בכדי להעלות חום ולהגן מהחיצון. אצל ה Tai Yin  צ’י המגיע מן האוויר והמזון- Post natal Qi, מחלחל החוצה מ Tai Yin בכדי להזין את כל הגוף.

חשוב לציין את הקשר במערכת פנים חוץ (יין ויאנג) שמתרחשת בין האיברים לבין הקשר של מרידיאן זה עם מרידיאן היאנג הזוהר, מרידיאן ה Yang Ming. במקרה זה קשרי פנים- חוץ בין הריאות למעי הגס ובין הטחול והקיבה, והקשר בין השכבות שכל זוג איברים מייצגים, יוצר קשר חזק בוויסות נוזלים ובמטבוליזם של מזון. ( שימו לב שהיאנג הזוהר מווסת אקלים של יובש בעוד היין הגדול מווסת אקלים של לחות. בנוסף, שני מרידיאנים אלה סמוכים אחד לשני- בעוד היאנג הזוהר (מרידיאן יאנגי) נסגר פנימה אל עבר הסביבה הפנימית, היין העליון (מרידיאן ייני) נפתח החוצה לסביבה הפנימית.

תיפקוד המרידיאן: הזנה לחות וויסות צ’י

למרידיאן ה Tai Yin ישנו שני תפקידים מרכזיים אשר מולידים הבנה נוספת וחשובה לתיפקוד השלישי של מרידיאן זה – וויסות צ’י, והקשר של וויסות צ’י לשילוב נק’ שהמאמר דן בו.

הזנה-מרידיאן זה הינו השורש של הגוף בייצור Post natal Qi– צ’י המורכב מצד אחד מהאוויר שהריאות מכניסות פנימה מן הסביבה החיצונית, ומצד שני מן המזון והנוזלים המוכנסים לגוף ועוברים תהליך פירוק ראשוני דרך הקיבה ובהמשך, מועברים אל הטחול הממשיך בתהליך העיכול במטרה ליצור תמציות טהורות- צ’י ונוזלים. תמציות טהורות אלה הם אשר יתנו לדם את האספקט המזין שלו. טרספורמציה צ’י זו על ידי מרידיאן זה ביחד עם פעילותו של הלב, יפיצו צ’י מזין אל כל הגוף. לכן, חשוב לזכור את תפקידם של הריאות כמפקדות על הצ’י, כיוון שזה הצ’י אשר מספק את התנועה והפצה של התמציות.

לחות-מרידיאן זה אחראי על וויסות אקלים לחות המגיע מן הסביבה החיצונית- הסתגלות של הגוף ללחות חיצונית מן הסביבה. בנוסף, מרידיאן זה אחראי על וויסות אקלים לחות פנימית, במטרה ליצור סביבת נוזלים תקינה ובריאה בגוף. הקשר של הטחול לתפקיד זה ידוע היטב, אך גם כאן חשוב לזכור את תפקידם של הריאות בפיקוד על הצ’י והנעת נוזלים, בכך מסייעות ותומכות בפעולת הטחול.

המטובליזם המתבצע על ידי מערכת זו נחלק לשני תפקידים אלה: וויסות נוזלים- לחות והפצה של חומרים מזינים. אך למעשה שני תפקידים אלה לא ניתנים להפרדה במציאות הפיזיולוגית של הגוף. חשוב לזכור שהזנת הגוף מועברת דרך ציר- מדיום של נוזלים. הריאות והטחול פועלים כיחידה סינרגיסטית אחת המערבת מטבוליזם של נוזלי גוף וחומרי הזנה. הכנסת האוויר אל הסביבה הפנימית של הגוף שנעשית על ידי הריאות מספקת את מימד התנועה לחומרי ההזנה שמיוצרים על ידי הטחול ומופצים לכל הגוף.

וויסות הצ’י-מערכת ה Tai Yin אחראית על טרנספורמציה של תמצית טהורה- צ’י מזין מצד אחד והנעה של הצטברות נוזלים- לחות מצד שני. למעשה שני קצוות אלה, מצד אחד צ’י מזין לגוף- פיזיולוגיה, ומצד שני הנעת הנוזלים המצטברים בגוף באופן פתלוגי- לחות, תלויים אחד בשני. במרווח בין שני קצוות אלה נכנס למעשה התיפקוד השלישי של מרידיאן זה- וויסות צ’י. בכדי לגרום לתנועה הרצויה בכל הגוף, הטחול והריאות עובדים יחדיו, משלבים הזנה (טחול) וצ’י חיצוני (ריאות והשליטה על הצ’י) מן הסביבה ובכך מווסתים את תנועת הצ’י בכל הגוף.

אופיין של נק’ ים

נק’ הים מתוך תיאוריית wu shu xue חמשת הנק’ העתיקות, ידועות בתור הנק’ הנמצאות באיזור המרפק והברך. לנק’ אלו ישנם שני תפקידים מרכזיים: מטפלות בזרימה הפוכה-zhi ni qi ומווסתות את טרנספורמציית הצ’י של האיבר המשוייך למרידיאן- tiao li zang fu qi hua. נק’ הים על פי Classic Of Difficulties מומלצות למצב של צ’י מורד (תנועה הפוכה של צ’י) ושלשול. שלשול נחשב לתנועה הפוכה של צ’י הטחול, כאן הכוונה היא לתת דוגמא לתנועה הפוכה של צ’י ולא ספציפית להתכוון לצ’י הטחול. בזמנים מודרנים, נק’ אלה יהיו בשימוש בכדי לווסת את האיבר ולהטיב עם צ’י המרידיאן. נק’ אלה יהיו בשימוש במצבים שטרנספורמציית הצ’י מופרעת. מגוון המצבים לאינדיקציה זו מאד רחבה ומשתנה בהתאם למרידיאן המדובר.

chi ze Lu5 – yin ling quan Sp9

מתוך הבנת אופיין של נק’ הים ומתוך הבנה עמוקה יותר של מרידיאן זה, לשילוב הנק’ הנ”ל ישנו שימוש רחב מאד בקליניקה. עקב פתיחתו של מרידיאן זה לסביבה החיצונית שבתוך הסביבה הפנימית של הגוף ועקב היותו “הפתח” של מרידיאני היין בפתיחה החוצה, שילוב נק’ זה יכול להשפיע לא רק על על מרידיאן ה Tai Yin אלא גם על שני המרידיאנים היינים האחרים- Shao Yin, Jue Yin

בקליניקה ד”ר וואנג משתמש בשילוב נק’ זה למגוון רחב של מצבים ספציפים מצד אחד הקשורים למרידיאן זה, מצבים המערבים טרנספורמציה לא תקינה במרידיאן (צ’י מורד, תנועה הפוכה של צ’י). מצד שני הרבה פעמים הוא משלב את נק’ אלה כחלק מתחילתו של טיפול, מעיין שילוב נק’ שמטרתו פיזור עודפים והסדרת תנועת צ’י נכונה בגוף. מתוך נסיונו הקליני, הרבה פעמים לאחר דיקור של נק’ אלה יצוצו בעיות אחרות. ד”ר וואנג מסביר דיי בפשטות שהוא הגיע לשילוב נק’ זה דרך הבנתו של תיאוריית חמשת הנק’ והשפעתן על טרנספורמציית צ’י במרידיאן. חשוב לציין שאת יישום עיקרון שימוש בנק’ הים הוא מיישם בכל שאר המרידיאנים אך לשילוב נק’ זה יש את הטווח הרחב ביותר לטיפול. לדעתי האישית מתוך צפייה בו, מה שמייחד את שילוב הנק’ הזה הינו ההבנה העמוקה של ד”ר וואנג את תיאוריית המרידיאנים ואת תפקידו החשוב של מרידיאן זה בשליטה על צ’י. דבר נוסף וחלק עיקרי מהבנה זו הינו כלי האיבחון שד”ר וואנג משתמש והוא מישוש המרידיאנים. עקב הבנתו העמוקה בכלי איבחון זה, הוא מצליח להבדיל מהו המרידיאן שהכי פגוע ובו עליו להתרכז. בהרבה מצבים ללא כלי איבחון זה, מתוך תישאול ולקיחת דופק ולשון, מצב ספציפי מסויים יכול “ליפול” תחת מעורבות של כמה איברים ומרידיאנים, מה שכמובן ישפיע על יעילות ואיכות הטיפול.

מצבים ספציפים לשימוש בשילוב הנק’

1.      מצבי חיצון המשפיעים על הריאות והנשימה- פתוגן חיצוני החדר לגוף המוביל לשיעול ולחץ בחזה.

2.      הצטברות נוזלים בגוף בעיקר בגפיים התחתונות הקשורים למרידיאן ה Tai Yin.

3.      בעיות שתן, קושי וחוסר שליטה במתן שתן- למרידיאן זה קשר אדוק לנוזלים ותנועתם.

4.      בעיות עור- מגוון של בעיות עור דרך הקשר של הריאות אשר שולטות על העור

 

מקורות

 Notes From Lectures Of Wang Ju Yi, Beijing, China 2011-2012

Applied Channel Theory In Chinese Medicine, Wang Ju Yi Lectures On Channel Therapeutics, EastLand Press.

תפריט נגישות

Scroll to Top