fbpx

דגשים והמלצות לעבודה בטוחה עם דם, בעקבות הרצאתו של ד”ר איתן ישראלי, מומחה לבטיחות ביולוגית

מספר רב של נגיפים וחיידקים עלולים להמצא בדם אדם, והם עלולים לעבור מאדם הנושא אותם ולהדביק אדם אחר. שלושת הנגיפים הנפוצים בישראל הם נגיף האיידס HIV, צהבת B וצהבת C. אין לנו יכולת לדעת מראש מי נשא , ולכן צריך לנקוט אמצעי זהירות בכל אדם שאנחנו מטפלים בו, כאילו הוא נשא.
העברה נעשית בעקבות מגע של דם שנושא נגיף עם אדם אחר דרך הדם, נוזלי הגוף האחרים, הנוגעים בריריות, בעור פצוע או מגיעים למערכת העיכול.
במידה ומחט דיקור שהיתה במטופל דוקרת בטעות אדם אחר, הסכנה להידבקות נמוכה מאד. זאת מכיוון שהדבקות מותנית בכמות הנגיפים אליהם האדם נחשף. כיוון שמחט של דיקור היא דקה מאד ואינה חלולה, יש אפשרות לכמות קטנה מאד של דם שעלול לעבור מאדם לאדם.
עם זאת, יש לנקוט באמצעי מניעה בסיסיים: לסחוט דם מתוך האזור שנדקר ממחט משומשת, לשטוף בהרבה מים ולחטא את האזור שנפגע בחומר מתאים – אתנול 70% או תמיסות יוד.
בביצוע הקזת דם:
חשוב להקפיד לעבוד עם כפפות חד-פעמיות מלייטקס או ניטריל. בזמן העבודה עם הדם, יש להמנע ממגע בעיניים, או בפה, כדי למנוע חשיפה דרך הרקמות הריריות.
במידה ועושים הקזת דם עם כוס רוח, יש לשטוף את כוס הרוח מהדם ולחטא חיטוי ראשוני עם אלכוהול 70%. לא לחטא באלכוהול 95%. בריכוז הזה האלכוהול לא מחטא, אלא להפך, משמר את החיידקים.
לא ניתן להשתמש שוב בכוס עד לביצוע תהליך עיקור, בו יושמדו כל האורגניזמים הביולוגיים, כולל נבגים של חיידקים. את העיקור היסודי ניתן לבצע בעזרת תמיסה של אקונומיקה מהולה במים. צריך למהול ביחס של 1:5, כדי להגיע לאקונומיקה בריכוז של 0.5%, שזהו הריכוז הפעיל. ניתן להשתמש בתמיסה משך שבוע, אחר כך החומר הפעיל מתפרק ואינו יעיל.
אין להשתמש באקונומיקה לא מהולה, כיוון שבריכוז המקורי של 3%, האקונומיקה לא יעילה לעיקור של מזהמים.
את הכוסות להשרות משך חצי שעה בתמיסה. לסיום לשטוף במים את הכוסות.
תהליך זה יעיל לעיקור כל הנגיפים, הפטריות, החיידקים והנבגים שעלולים להיות בדם.
אין צורך לבצע את העיקור באקונומיקה באופן בהול. ניתן לאחסן את הכוסות המשומשות לאחר חיטוי ראשוני, ולבצע עיקור אחת לתקופה. חשוב להקפיד לאחסן את הכוסות המשומשות במקום נפרד כדי למנוע מצב של שימוש חוזר בכוסות לפני ביצוע העיקור.
במידה ויש משטחים בקליניקה שבאו במגע עם דם, יש לבצע ניקוי, ולאחריו עיקור בעזרת תמיסת אקונומיקה 0.05% (אקונומיקה מהולה ביחס של 1:100). ניתן להכין מראש בקבוק לשבוע לשימוש זמין.

אפשר להחליף את אקונומיקה עם טבליות שנקראות ACTICHLOR בריכוז של 1000ppm, או גם Klor De B שמים טבליה אחת בשני ליטר מים.

קלור די בי

תפריט נגישות

Scroll to Top