fbpx

נקודות הדיקור Xué Wèi 穴位

הסימן הסיני לנקודת אקופונקטורה הינו Xué 穴, שמשמעותו מערה או חור. נקודות האקופונקטורה 1Xué Wèi 穴位 מגלמות מציאות פיזית. מתחת לעור, לגוף האדם יש טופוגרפיה הנוצרת ממבנים אנטומיים (שרירים, כלי דם, גידים וכו’). הטופוגרפיה של הגוף יוצרת שקעים ותבליטים. הסינים השוו בין השקעים לוואדיות ובין התבליטים להרים. נקודות האקופונקטורה נמצאות לרוב בחורים הנוצרים ע”י הטופוגרפיה של הגוף.

את הסימן Xué 穴 ניתן למצוא בביטוי עתיק Fēng Xué 風穴, מערות הרוח. הסינים הקדומים האמינו שמערות הרוח הינן פתחים שדרכם הרוחות הבאות מהשמיים חודרות למעמקי האדמה ומשנות את האקלים של כדור הארץ מעונה לעונה. מערות הרוח באדם הן נקודות האקופונטורה, גוף האדם הוא מסה גדולה כמו האדמה, הצ’י של השמיים חודר לתוך מעמקי הגוף דרך נקודות האקופונקטורה על מנת לווסת את ההתמרה של החיים2.

xue

לפעמים משתמשים בסימן Shù 俞 לתיאור של נקודת אקופונקטורה. הסימן Shù 俞 מתאר תנועה של מים (סירה פרמטיבית הבנויה מכמה קרשים העולה במעלה נהר3). בצד שמאל יש את הסימן של הבשר Yuè 月 ובצד ימין הסימן Dāo刂 סכין. מקום על הגוף שבו מבוצע נקב על מנת לבצע תיקון לזרימה4. שני הסימנים ביחד מתארים את הנקודות כמקומות מיוחדים על הגוף שמתרחשת בהם פעילות ותנועה משמעותיים. התנועה והפעילות היא של צ’י ודם, המקומות הינם פתחים בתוך רקמות הגוף. הסימן הראשון Shù 俞 מתאר את הטבע של הנקודה: תנועה ואקטביות. הסימן השני Xué 穴 מרמז שיש לנקודות מבנה פיזי שניתן להבחין בו (פתח).

בפרק 1 של הציר השמימי משתמשים בסימן Jié 節 (מפרק, צומת, חלק, קשר) לתיאור של נקודות האקופונקטורה ושם נכתב:

節之交,三百六十五會,知其要者,一言而終,不知其要,流散無窮。所言節者,神氣之所遊行出入也。非皮肉筋骨也

Jié zhī jiāo, sānbǎi liùshíwǔ huì, zhī qí yào zhě, yī yán ér zhōng, bùzhī qí yào, liúsàn wúqióng. Suǒ yán jié zhě, shénqì zhī suǒ yóu háng chūrù yě. Fēi píròu jīngǔ yě

“מבין ההצטלבויות של המפרקים ישנם 365 מפגשים, … במפרקים (Jié 節) ה- shén qì זז, יוצא ונכנס. הם אינם כמו עור, בשר, גידים ועצמות.”

פרק 1 של ה- Ling Shu מציג עוד כמה רעיונות בנוגע לנקודות, נקודות האקופונקטורה הן מקומות שבו Shén qì זז, יוצא ונכנס. פעמים רבות כשמדברים על Shén מתכוונים להשפעה שלא ניתן לראותה, לכן ניתן להסיק שקורית בנקודה פעילות סמויה מהעין, הפעילות הזאת חשובה מאוד לתפקוד התקין של הגוף. דבר שני שעולה מפרק 1 של ה- Ling Shu v הוא שנקודות הדיקור אינן כמו העור, גידים בשר ועצמות, אם אנחנו מסלקים את כל המרכיבים הללו אנחנו נשארים עם חלל ריק לכן בעצם נקודות הדיקור הן חללים הנמצאים בין 5 הרקמות (שרירים, גידים, כלי דם, עצמות ועור). החללים הינם צמתים שיכולים לעורר שנוי בהתמרת הצ’י של המרידיאן. היום אנחנו יודעים שברווחים שבין 5 הרקמות אין חלל ריק, החלל מלא בנוזל הבין תאי ובסיבי הרקמה המחברת.

סיבים של ריקמה מחברת בין שני סיבי שרירי

פרק 29 של הציר השמימי מתאר את הקשר שבין האיברים למרידיאנים ושם נכתב:

身形肢節者,藏府之蓋也,非面部之閱也

Shēn xíng zhī jié zhě, cáng fǔ zhī gài yě, fēi miànbù zhī yuè yě

“המפרקים של הגוף (Zhī jié 支節) הינם המכסה החיצוני של האיברים”

ההשפעה של הנקודות אינה רק מקומית, נקודות הדיקור הינן “נקודות מפנה”, מקום שבו יש פוטנציאל רב לשינוי טבע הסירקולציה במרידיאן ובסוף גם באיבר ולכן הנקודות משחקות תפקיד חשוב בפיסיולוגיה ובפתולוגיה של האיברים. הן יכולות להשפיע על התפקוד של האיברים ומצד שני הן יכולות לשקף בחיצון את מצב האיברים.

הגדרה של נקודות האקופונקטורה
נקודות אקופונקטורה הינן מקום על פני שטח הגוף שבו מתרחשת הסעה והתמרה של אינפורמציה (Zhuǎn shū 轉輸). בנקודות האקופונקטורה מתרחש ויסות (Tiáojié 調節) של תפקוד המרידיאן והאיבר, ובנקודות האקופונקטורה מתרחשת השקיה (Guàn sǎn 灌糝) של הרקמות מסביב. דרך נקודת האקופונקטורה יש קישוריות (Lián xì 聯繫) לכל מערכת המרידיאנים כשלם5.

חשוב לזכור שנקודות האקופונקטורה הינם צמתים על פני המרידיאן שבהם מתרחש ויסות של הצ’י של המרידיאן, התפקיד הזה הינו פיזיולוגי. בנוסף דרך נקודות האקופונקטורה הגוף מתקשר עם הסביבה החיצונית במיוחד דרך 60 הנקודות העתיקות. שני התפקידים הללו קורים כל הזמן ללא קשר לדיקור של הנקודה.

כל דבר ברפואה הסינית ניתן לבחון משלושה היבטים:

  • אדמה – Jing – חומר – החללים שבהם נקודות האקופונטורה נמצאות הבנויים מ-5 הרקמות.
  • אדם – Qi – אנרגטי – בנקודות האקופונטורה מתרחשת פעילות פיסיולוגית.
  • שמיים – Shen – רוחני.

עד עכשיו התעסקנו עם הצד החומרי והאנרגטי של נקודות הדיקור, נשאר רק לדבר על הצד הרוחני של הנקודות. נקודות האקופונקטורה הינן Wú 無 ריקנות (void), את הריקנות אי אפשר למדוד, לגעת או לראות אבל ה- Wú הוא אמיתי. ה- Wú נותן לדברים את האיכות שלהם, וכל המציאות נובעת ממנו. במסורת הטאואיסטית ה- Wú נמצא במרכז האדם, בלב. בספר “לפתח את השקט” שנכתב במאה ה- 15 ע” Tai Shang Lao Chun נכתב על ה- Wú:

“החכם הסיני אומר: לדאו אין צורה. הוא נותן חיים לשמיים ואדמה, הדאו הוא ריקנות מלאה רגשות, הוא מזיז את השמש והירח. לדאו אין שם. הוא מזין את כל הדברים”6

למרות שנקודות האקופונקטורה נקראות Xué 穴 מערה, חור, ניתן לראות אותן כשערים לריקנות, פתח בתוך המטריקס החומרי של הגוף לריקנות. האפקטיביות של נקודת הדיקור נובעת מהריקנות שלה, החלל הריק של נקודות האקופונקטורה נפתח לציר המסתובב של מחט האקופונקטורה7, ויש להן את היכולת לתווך בין העולם החומרי לשמימי ובכך לעורר שינוי. מחט האקופונקטורה היא כמו השאמאן הרוקד, השאמאן הוא בעל כוחות מסתוריים הוא משמש מתווך בין העולם הגשמי לעולם הנסתר, ויש לו יכולת לחולל שינוי8.

1.Wei 位– מיקום, מקום.

2.A study of Qi / Elisabeth Rochat De Lavallee P.48
3.Wieger L 14f
4.Heart Master Triple Heater / Claude Larre and Elisabeth Rochat p.22
5.Applied channel theory in Chinese Medicine / Wang Ju-Yi P.422
6.Cultivating Stillness / Eva Wong p3
7.Five Spirits / Lorrie Eve Dechar p36
8.Five Spirits / Lorrie Eve Dechar p37

תפריט נגישות

Scroll to Top