fbpx

נעים להכיר – מרכז העולם ואני

נעים מאד, שמי גיל טון ובשנה הקרובה ניפגש מדיי שבוע בבלוג שלי, “העין הסינית”– כשתרבות ורפואה נפגשים. אני מטפל ברפואה סינית, בן 27, נשוי ומאושר באופן כללי. הרעיון ל”עין הסינית” נולד מתוך מטרה לקדם את תחום הרפואה הסינית בארץ, אך ממקום קצת שונה. המקום הקצת שונה הזה נקרא, בייג’ינג, בירת סין. בשנה הקרובה אני אתגורר שם.

הרפואה הסינית הינה רפואה עממית קדומה אשר לכך ישנן עדויות עוד החל מהמאה השנייה לפני הספירה. באבני היסוד של הרפואה הסינית מצויים תיאוריות ורעיונות אשר נשאבו מן התרבות והפילוסופיה הסינית, אשר להם השפעה ניכרת ומשמעות רבה לעיצוב דמותה של הרפואה הסינית.

במקום הזה, מתוך עיניים סיניות ולא מערביות, אשתף אותכם הקוראים בחוויה התרבותית אשר עומדת בפניי, בשביל לגשר על פערי התרבות, ותוך כדי לחבר את התרבות יחד עם הרפואה.

אין בי ספק שהרפואה הסינית יכולה לתרום, לשפר ולהשלים את מערך הרפואה הקונבנציונלי, במספר רב של תחומים ולשפר את מהירות ואיכות הטיפול ולעיתים אפילו להוות אלטרנטיבה לטיפולים רפואיים.

בסינית שמי נאמר בצורת הגייה קצת שונה- Ji- Li   , 吉利 ומשמעותוLucky   בר מזל, ואכן אני כזה. לאחרונה סיימתי את לימודי במכללת רידמן, במגמת הרפואה הסינית. בשנה הקרובה ניתנה לי ההזדמנות לראות, להריח, לשמוע, לטעום ולחוש הכי מקרוב, מהשורש, את הרפואה הסינית.  אני אמשיך את לימודי באוניברסיטת בייג’ניג לרפואה, במהלכה אני אלמד הן את השפה הסינית והן לימודים מתקדמים ברפואה הסינית.

סין בעיברית,  ,Zhōng guó 中国 בסינית או ליתר דיוק במנדהרינית שזו השפה הרשמית כיום במדינה. משמעות הסימניה מורכבת משני סימנים- Zhōng  משמעו מרכז,   guó משמעו עולם, ארץ, ממלכה. רק מפירוש המילה ניתן להבין כמה דברים על החשיבה והתרבות הסינית- ראשית, פרקטית משהו, לאורך תקופה ארוכה בהיסטוריה של הממלכה, היו הסינים מבודדים מן העולם, בעיקר בגלל קשיים גיאוגרפיים והמפגש עם המערב והאדם הלבן התרחש יחסית מאוחר. שנית, סין היוותה את המעצמה הטוטאלית במזרח אסיה, מעצמת על, והשפעתה על עמי הסביבה הייתה מכרעת במגוון רחב של נושאים- תרבות, אומנות, פילוסופיה ורפואה. ולסיום התפיסה הסינית לגבי כל מה ש”מחוץ לחומה”-  דוגמא מובהקת היו המונגולים מהצפון אשר נקראו הפולשים הברברים כיוון שאלה אכלו עם מזלגות ולא עם מקלות אכילה כפי שנהוג בסין. כל מה שהיה מחוץ לחומה לא היה חלק מ”מרכז העולם” ומהאימפריה התרבותית.

התרבות הסינית היא אחת התרבויות הרציפות העתיקות ביותר. זה המקום היחיד בעולם שהתרבות השתמרה בו באופן רציף, היא עתיקה ועכשווית כאחד והייחודיות שלה טמונה בקיומה בבידוד מוחלט משאר העולם. שורשיה הולכים אחורה לאלף השני לפנה”ס ועד היום ניתן לראות את השפעת המנהגים של פעם-  עליהם נרחיב בהמשך. סין היא המדינה השלישית בגודלה מבחינת שטח- 9.5 מליון קמ”ר, היא המדינה הגדולה ביותר בעולם מבחינת אוכלוסייה- 1.30-1.50 מיליארד איש והמאפיינים הגיאוגרפים והאקלימיים שלה מגוונים וקיצונים.

כל האספקטים הללו הופכים את סין למעצמה תרבותית.. ובתוכה הרפואה הסינית.

נראה לי שסיימנו לעת עתה. הפוסט הבא ייכתב כבר היישר מאדמת סין, בבירתה הנצחית בייג’ניג ויעסוק בעיר ובקשר של אחד מכינוייה לנקודות הדיקור- האוקופונקטורה. אני מקווה שאצליח להסדיר מהר את “סוגיית” האינטרנט בסין, בתקווה שניפגש בשבוע הבא.

כל טוב ביינתיים

גיל טון

למעבר לבלוג לחץ כאן

תפריט נגישות

Scroll to Top