fbpx

הביקור של Dr. Young Wei–Chieh בארץ

הפעם הראשונה בה נתקלתי באקופונקטורה של מאסטר דונג הייתה לפני שנים רבות בספר: MASTER DONG’S ACUPUNCTURE , שנכתב ע”י Miriam Lee. בספר מתארת מרים לי את הנקודות של מאסטר דונג – שרובן נקודות אקסטרה – מיקומן ושימושן, אך לא מסבירה את ההיגיון מאחורי בחירת הנקודות והאבחנה שנעשית על מנת לדעת באיזה נקודות להשתמש. גם איורי הנקודות ומיקומן אינם ברורים ולכן קשה להבין היכן בדיוק לדקר אותן.

לאחר מספר שנות עבודה ואבחון על פי סינדרומים של איברי ה- Zang FU , הרגשתי שהתוצאות הקליניות שאני משיג אינן מספקות וחיפשתי דרך אחרת. התחלתי לחקור את תיאורית המרידיאנים. שנה לאחר מכן אילן מגדלי הגיע לביקורים בארץ והתחיל ללמד, במכללת רידמן, את שיטת האיזון של ריצ’ארד טאן. החלטתי ללמוד את שיטת האיזון ומיד התוצאות בקליניקה, בעיקר בטיפול בבעיות כאב, השתפרו מאוד. כאשר התחלתי לחקור לעומק את שיטת האיזון התברר לי שהיא מבוססת על האקופונקטורה של מאסטר דונג. התחלתי להתעניין שוב באקופונקטורה של מאסטר דונג, הפעם דרך שלושה ספרים שנכתבו ע”י Dr. Young Wei–Chieh. עם קריאת הספרים, ובמיוחד הספר Lectures on Dong’s Acupuncture Therapeutic System, הרגשתי שקיבלתי את “המפתח” שהיה חסר לי על מנת להבין כיצד להשתמש בנקודות. האקופונקטורה של מאסטר דונג הינה שיטה שלמה ולא רק אוסף של נקודות והתאוריה שלה נשענת על Huang Di Nei Jing וה- Pi Wei Lun. לאט לאט, עם השימוש בנקודות, התחלתי להבין יותר מתי צריך להשתמש בכל אחת מהן ואת ההיגיון מאחורי האינדיקציות שלהן , אשר נשענות על 4 עקרונות בסיסיים:

  • זיהוי המרידיאן הפגוע.
  • הדמיה של האזור הפגוע.
  • הרקמה או איבר ה- Zang המעורבים בפתולוגיה.
  • תיאורית 5 התנועות.

Dr. Young Wei–Chieh

מה שהפליא אותי הוא שהתאוריה התחברה מאוד עם מקורות אחרים שחקרתי באותה התקופה, שעסקו בתיאורית המרידיאנים. הרגשתי שכולם מדברים באותה השפה, יש להם גישה קלינית דומה והם משלימים אחד את השני. דרך הנקודות של מאסטר דונג התחלתי להבין יותר את תיאורית המרידיאנים, ובמקרים מסוימים האינדיקציות של הנקודות האירו באור חדש תפקודים ואינדיקציות של חלק מהמרידיאנים. לדוגמא, בד”כ לא משתמשים במרידיאן ה- Tai Yang של היד, שקשור עם המעי הדק, לטיפול בהפרעות עיכול. למאסטר דונג יש כמה נקודות אקסטרה היכולות לטפל בהפרעות עיכול והן נמצאות על מרידיאן ה- Tai Yang של היד.

ככל שהתעמקתי וניסיתי את הנקודות, התוצאות בקליניקה השתפרו וכתוצאה מכך עלה גם מספר המטופלים. למרות שלא פגשתי ולא למדתי ישירות עם Dr. Young Wei–Chieh , עמוק בתוך לבי הודיתי לו ולמאסטר דונג בכל פעם שהצלחתי לעזור למטופלים בעזרת האקופונקטורה הזו. חלמתי שאולי יום אחד אזכה ללמוד ממנו ישירות ואכן החלום מתגשם ובחודש מאי Dr. Young Wei–Chieh מגיע לארץ להעביר את הסדנה הבסיסית שלו על האקופונקטורה של מאסטר דונג. זאת הזדמנות נדירה ללמוד מאחד האקופונקטוריסטים הטובים ביותר החיים היום. מאסטר דונג לא הרבה לדבר ולמיטב ידיעתי לא הסביר הרבה את ההיגיון מאחורי התאוריה, וכמו בהרבה מהמסורות המזרחיות נאמר לך מה לעשות אבל לא מסבירים מדוע. את ה’למה?’ אתה צריך לגלות לבד. אם אין לך את ה’למה?’ יש לך רק 50 אחוז, ומה שאתה מגלה לבד זה שלך לנצח. זה בדיוק מה ש Dr. Young Wei–Chieh עשה, הוא הצליח להבין את ההיגיון מאחורי השיטה, את ה’למה?’. מלבד ההבנה העמוקה שיש לו באקופונקטורה של מאסטר דונג, יש לו גם ידע גדול באקופונקטורה של 14 המרידיאנים הראשיים.

לסיום, ברצוני להביא דוגמא לדרך שבה אני משלב את תיאורית המרידאנים עם האקופונקטורה של מאסטר דונג: אנחנו נמצאים כעת בסוף תקופת האלרגיות של האביב ואני רוצה להציג מרשם בסיסי שהשתמשתי בו רבות, עם תוצאות משביעות רצון לטיפול באלרגיה. המרשם בנוי משילוב של נקודות של מאסטר דונג עם נקודות של 14 המרידיאנים הראשיים, השילוב מורכב מהנקודות הבאות:

88.17, 88.18 ו- 88.19 שביחד נקראות 4 הסוסים Sìmǎ 駟馬.

4 השערים (Li-4 he gu + Liv3 tai chong)

Sìmǎ נמצאות באזור הירך ונחשבות נקודות שמשפיעות על הריאות והאף. הנקודות נמצאות על מרידיאן ה- Yang Ming של הרגל, הידוע ביכולת שלו לטפל בהפרעות של הריאות. בנוסף, על פי האקופונקטורה של מאסטר דונג, כאשר דוקרים לתוך השריר מחזקים את האדמה. על פי תיאורית 5 התנועות, האדמה מחזקת את המתכת ולכן לנקודות יש יכולת לחזק את הריאות, חיזוק הריאות יוביל לחיזוק ה- Wei QI.

ה- Yang Ming של היד שולט על הפרעות בחלק הקדמי של הפנים, במקום בו האף והעיניים ממוקמים. מרידיאן ה- Yang Ming של היד מסתיים באף ונמצא בקשרי “פנים-חוץ” עם מרידיאן ה- Tai Yin של הרגל, הקשור עם הריאות הנפתחות לאף. המרידיאן מלא בדם רב והרבה צ’י, כאשר כלי הדם מלאים בדם אין מקום לרוח, לכן למרידיאן יש יכולת טובה לנקות רוח במיוחד בשילוב עם מרידיאן ה- Jue Yin של הרגל.

מרידיאן ה- Jue Yin של הרגל מגיע עד הוורטקס ועובר מאחורי האף, ולכן ברפואה הסינית יש אמרה שה- Yang Ming של הרגל שולט על האף החיצוני ואילו ה- Jue Yin של הרגל שולט על האף הפנימי. ה- Jue Yin מלא בדם רב ופחות בצ’י ומווסת אקלים רוח. לכן ביחד, לשני המרידיאנים, יש יכולת לנקות רוח מאזור האף, במיוחד השילוב של 4 השערים (Li-4 he gu + Liv3 tai chong).

למרשם הבסיסי, לפי הצורך, ניתן להוסיף את הנקודות הבאות:

במקרה של ליחה מרובה, ניתן להוסיף את Sp-9 yin ling quan ביחד עם Lu-5 chi ze, צירוף של Wang Ji-yi היכול לטפל בליחה ע”י חיזוק התמרה של הצ’י במערכת ה- Tai Yin.

במקרה של גרד בעיניים. ניתן להוסיף את Si-2 qian gu, נקודת מעיין שיכולה לנקות רוח חום מהעיניים ואת 11.17 Mù , נקודה של מאסטר דונג, שמשפיעה על הכבד, העינייים והאף.

אם רוצים להוסיף חיזוק נוסף של ה- Wei Qi , ניתן לעשות מוקסה עם מקל מוקסה על Gv-14 da zhui.

אם רוצים להרגיע את המטופל, ניתן לדקור את Yin Tang, היא נמצאת על מרידיאן ה- Du Mai החוצה את האף ויש לה השפעה על האף..

אם האלרגיה משפיעה על הגרון, ניתן להוסיף את Lu-5 chi ze ביחד עם Ki-7 fu liu, שילוב של Wang Ji-yi לטיפול באלרגיה כרונית ואסטמה . לשילוב זה יש גם השפעה על הגרון, שני המרידיאנים ה- Tai Yin של היד וה- Shao Yin של הרגל, עוברים דרך הגרון.

תפריט נגישות

Scroll to Top