fbpx

בייג’ינג חלק ב’- ההליכה הגדולה בעיר

 

סוף השבוע האחרון בבייג’ינג היה בתחושת חג ופסטיבל. הרחובות היו מלאים באנשים בכל שעות היממה, אנשים יצאו לרחובות, לפארקים ולמדרכות ועשו פיקניק בכל פינה, המסעדות מלאות בסועדים, ורחובות מרכזיים בעיר מקושטים באורות ובצבעים. הסיבה לכך הינה פסטיבל אמצע הסתו או בשמו הנוסף פסטיבל הירח. ביום שני, שיא החגיגה, הירח נמצא במצב הכי מלא ועגול ועל כן נקרא הפסטיבל בשמו. בכל אחד עשר הימים שאני נמצא פה ובמיוחד בסוף השבוע מחלקים הסינים בינם ובין משפחותיהם עוגות הנקראות Moon Cake אשר מסמלות את משמעות החג. לכל אורך סוף השבוע, נפגשים כל חברי המשפחה ומבלים יחדיו.

החיבור שלי אל העיר מתחיל למעשה בערך שנה וחצי לפני הטיול הארוך אשר ביצעתי בימיי הראשונים בעיר ודרכו העברתי לכם, הקוראים, את רשמיי וחוויותיי. הקשר הזה אשר למעשה הביא אותי אל העיר הינו ספר קטן מידות במונחים של ספרות מקצועית, אשר אליו נחשפתי למזלי הרב במהלך לימודיי. אותו ספר נכתב בשיתוף של פרופסור ומאסטר לרפואה סינית, איש סיני בן 75 יליד העיר אשר מתגורר עד היום בבייג’ינג, ובין מטפל ברפואה סינית אמריקאי. אותו מאסטר בן 75 היווה בעיניי את הניצוץ הראשוני של הרצון והמוטיבציה ואת הסיבה העיקרית להגעתי לסין..

הטיול מתחיל במרכז בייג’ינג באחת מסמטאות ה”חוטונג” המיוחדות והמפורסמות של העיר. ה”חוטונג” הינם סמטאות צרות וקטנות של בתי קרקע נמוכי קומה. משהו כמו כרם התימנים של תל אביב או שוק נחלת יהודה בירושלים, אך רק הרבה יותר קטן וצר. לא רבות מסמטאות אלה שרדו את קצב גדילתה של העיר והתפתחותה ואת המעבר לבנייה של בניינים רבי קומות. ה”חוטונג” חוצים את העיר ממזרח למערב בתיכנון על פי עקרונות הפאנג שוואיי (עליהם ארחיב בהמשך) כדי להבטיח שהשער הראשי יפנה דרומה, כך הבתים הקטנים והצרים יקבלו הרבה שמש ואור. בתים אלה יוצרים מבוך ענק ומקסים של בתים עתיקים עם חצרות פנימיות.

img_1834-640x480_0

img_1833-640x480-2

משם הטיול ממשיך אל עבר בית מרקחת סיני בין 4 קומות הנקרא Tong ren tang. בית מרקחת זה הינו העתיק ביותר בבייג’ינג. בכל קומה נמכרים דברים שונים. בקומה הראשונה נמכרות כל התרופות השימושיות ביותר שעקב שימושם הנפוץ נצרכות בשיטות מגוונות וקלות לצריכה כמו טינקטורה- מיצוי של צמחי מרפא סינים מעורבב עם מיצוי אלכוהולי ותוספת של מים, כדורים- אשר עטופים בכל מיני חומרים טבעים כמו ג’לטין יחד עם הצמח הנצרך, מדבקות- אשר מדביקים על הגוף בתוספת של צמחים אשר ידועים בפעילותם בהפגת כאב ובהזרמת דם. משם לקומה השנייה שם נמכרים כל הצמחים בצורתם היבשה-Raw. הכניסה לקומה לוותה בניחוח חזק של צמחי מרפא מבושלים. בהתחלה לא הבנתי מהיכן הריח מגיע, לקח לי כמה דקות למצוא את בית המרקחת, שם בחדר המתנה גדול מחכים כל הפציינטים שנשלחו על ידי רופאיהם על מנת לרכוש את מנת הצמחים שלהם. מי שבוחר לבשל את הצמחים לבדו, מקבל מנה קטנה של צמחים מיובשים עטופה בנייר לבן, וכשמגיע הבייתה, מבשלה בדיוק כמו מרק עוף. לאחר כשעה של בישול, (זמן הבישול משתנה ותלוי איזה צמחים ישנם במרשם), מפרידים בין הצמחים לבין המים. את מיצוי המים שותים ביום-יומיים שלאחר מכן, תלוי בכמות הצמחים כמובן. מדהים לראות את המחירים הגבוהים שיכולים להגיע צמחים איכותיים, לדוגמא שורש ג’ינסנג איכותי יכול להגיע עד ל 150.000 יואן!! שורש אחד קטן של צמח מפורסם הידוע בשמו הסיני Ren Shen.

img_1842-640x331

img_1843-640x480-1

אחרי בית המרקחת הגדול, המשכתי את טיולי צפונה אל עבר הכיכר המפורסמת- Tian An Men. כיכר עצומה זו בלב ליבה של בייג’ניג מהווה את הסמל המרכזי לרפובליקה העממית של סין ובמרכזה, ציור ענקי של מי שעומד מאחורי הקמתה, מאו דזה דונג. כיכר זו נקראת על שם שערה הצפוני- Tian An Men Gate אשר נבנה לפני מאות שנים והפריד בין העיר האסורה, מבצרו של הקיסר, לבין עמו. עירו של הקיסר נמצאת בדיוק צפונית לכיכר. מדהים לנסות ולדמיין שמקום זה עד לפני 60 שנה היה המקום האחרון אליו יכלו אנשי העם להגיע בכדי לשמוע ולראות את קיסרם.

משם הטיול ממשיך מערבה אל עבר הפארק אולי הכי מפורסם בבייג’ינג, Bei Hai Park. פארק עצום זה, אשר במרכזו אגם ענק, עצים וספסלים הינו מקום המפלט המושלם ממרכז העיר הצפוף, ההמוני והרועש. בכלל, הפארקים בבייג’ינג מיוחדים במיוחד בשעות המוקדמות של הבוקר, כשמבוגרים וצעירים כאחד מבצעים פעילות ספורטיבית הנקראית צ’י קונג. לכם בטח מצלצל השם טאי צ’י שזו אומנות לחימה המבוססת על הצ’י קונג. על הפעילות הספורטיבית, צ’י קונג, ארחיב בהמשך.

בפרק האחרון של הספר   Applied Channel Theory In Chinese Medicineמחבר הספר מסיים את מילותיו בשיתוף החוויה האישית שלו מן הטיול הארוך וסוגר מעגל שבו הוא מסביר איך התחילה החוויה שלו בבייג’ינג בלימודים אצל אותו מאסטר סיני. משם דיי במקריות, בשיחה שגרתית על ספסל בפארק נולד ספר מדהים ומוערך אשר פרץ גבולות מחשבה בתחום הדיקור- האקופונקוטרה בסין ובמערב. שם במקום זה, בפארק, אולי אפילו על אותו ספסל, עם מחברת קטנה ועט כחול, אני מתחיל את החוויה ופותח את המעגל האישי שלי..

כל טוב ביינתים

גיל טון, בייג’ניג, סין

למעבר לבלוג לחץ כאן

תפריט נגישות

Scroll to Top