fbpx

בייג’ינג חלק א’- הבירה הצפונית

Bei צפון, Jing京  בירה

אחרי טיסת לילה, נחתתי בשעות הצהריים בכרך המרכזי ביותר בסין, בייג’ינג. על פי פירוש שמו, יושב הכרך העצום הזה המשתרע על פני 16.800 קמ”ר, בצפון סין, בחלקה הצפוני- מזרחי של המדינה.

שדה התעופה היה גדול ומרשים. הציפייה לפגוש פרצוף סיני זועף בדוכני ההגירה התבדתה מהר מאד. במקום זה קיבלתי אפילו חיוך עם קבלת פנים חמימה ביותר. אולי בגלל שבירכתי את הפקידה במילה היחידה שאני יודע להגיד, Ni Hao– שלום בסינית או כיוון שבתוך הדרכון שלי מוטבעת ויזת סטודנט.

מאז נחיתתי ועד היום חלפו כמה ימים ואני עדין לא מעכל את גודל העיר. נדמה לי שיקח הרבה מאד זמן להכיר את בייג’ינג. למרות זאת אפשר לראות ולהבין שהעיר מתוכננת היטב. חמישה כבישי טבעות מקיפים את העיר סביב ומהווים לכבישים מהירים. בינהם מתחברים מאות כבישים מסודרים בשתי וערב היוצרים מערכת כבישים שמעולם לא ראיתי. לכל זה מתווספת רכבת תחתית מרשימה (וואוו) אשר רק לה 15 קווים שונים היוצרים רשת מנהרות ענקית שמחברת את כל העיר. למרות מיימדי העיר, כמות האנשים- באיזור 15 מיליון (מי סופר?), ופערי השפה והתרבות, מאד הפתיעה אותי החביבות הסינית ברחוב. מלבד המבטים הסקרניים, צץ לו גם חיוך ורצון אמיתי לעזור. לצערי לא תמיד הרצון לעזור מצליח להתקיים עקב פערי השפה. למזלי, ביינתים כמעט בכל סיטואציה שבה הייתי צריך את הפה שלי בשביל לתקשר (עכשיו אני מבין כמה שפה זה דבר חשוב) צץ לו אדם סיני אולי קוריאני, אני עדין לא מצליח להבדיל בינהם, שיודע טיפה לגמגם באנגלית או לחילופין סטודנט מערבי אשר לומד באחת מיני האוניברסיטאות בבייג’ינג, שיודע את שתי השפות כמובן.

אני מקווה שאתם מבינים את העובדה שבבייג’ינג שלאחר האולימפיאדה לא יודעים לדבר אנגלית בשום מקום, כולל בבית הספר הבינלאומי של אוניברסטית בייג’ינג לרפואה סינית, אוניברסיטה מאד מכובדת במונחים סינים. חשוב לציין שכן נשארו שרידים מצויינים מהאולימפיאדה של השפה האנגלית, ברכבת התחתית ובאוטובוסים, שרידים אשר מאפשרים לתיירים להתשמש בתחבורה הציבורית.

האיזורים שעד עתה ראיתי היו מאד ירוקים ונקיים, ניתן לראות שהסינים מאד קפדנים על סדר ונקיון. שדרות ירוקות, עצי נוי, פרחים ועצים הם רק חלק מן הירוק אשר סובב את העיר, ועוד לא הספקתי להכיר פארק לטייל בו, בייג’ינג זו עיר אשר מלאה בפארקים מגוונים. שפע החנויות, מרכזי הקניות והשווקים, בנייני המגורים והמשרדים הגבוהים, כבישים וגשרים ענקיים יוצרים רושם מרשים ביותר, כזה שאפילו נהר באמצע העיר שאליו מתנקז הביוב, דוכני פח של רוכלים פשוטים שבזמנם הפנוי ישנים והתעלמות מוחלטת ממעבר החצייה מצד הנהגים, לא מפריע בכדי להגיד שזו עיר מודרנית ומערבית לכל דבר. ואכן בייג’ניג היא כזאת.

לבייג’ינג ניתנו במהלך ההיסטוריה כינויים ושמות רבים. אחד מהם עוד במאה 12, הרבה לפני שבייג’ינג הפכה לבירת סין היה, Da- Du. Da גדול, Du כינוי לעיר מרכזית. מעניין לראות שאחת מנקודות הדיקור השייכת לתעלה של איבר הטחול נקראת כך בדיוק.

נקודות האקופונקטורה- דיקור סיני, פזורות על פני כל הגוף. לכל נקודה בגוף ישנו שם. לרוב שם הנקודה מרמז על מיקומה בגוף, בחלק גדול מן הנקודות, לשם הנקודה ישנה משמעות רבה ועמוקה יותר מרק מיקום. שם הנקודה לרוב מרמז על אופיה ותיפקודה.זאת אומרת ששם הנקודה למעשה מרמז לנו על השפעתה הראשית. רוב הנקודות נמצאות בשקעים בין שרירים וגידים לעצמות. סך הכל ישנן 361 נקודות עיקריות בגוף. לכל קבוצת נקודות יש קשר ותיפקוד המשוייך לתעלה ספציפית. במערב נתנו לתעלה את השם מרידיאן, בגוף ישנם 12 מרידיאנים ראשים ועוד 8 מרידיאנים מיוחדים. לכל מרידיאן ישנו תיפקוד פיזיולוגי מסוים בגוף. כך למעשה מורכבת רשת של נקודות, הפזורה על כל הגוף, אשר מחברת ומקשרת בין כל האיברים הפנימיים, מחברת בין הסביבה הפנימית של הגוף לסביבה החיצונית ויוצרת מערכת של תקשורת אשר בתוכה מתרחשים תהליכים.

בעידן המודרני נקודות הדיקור קיבלו מספר בכדי שיהיה קל יותר לזכור את מיקומם. הבירה הגדולה- Da Du  הינה הנקודה השנייה על מרידיאן הטחול- Sp-2. אופייה של הנקודה הינה נקודת מעיין, נקודת אש ונקודת חיזוק. נקודה זו שייכת לקבוצת נקודות של חמשת האלמנטים (על תיאוריית חמשת האלמנטים ארחיב בהמשך). השילוב של נקודת אש ונקודת חיזוק (לא בכל נקודה ישנו את השילוב הנ”ל) באופי של הנקודה ותיפקודה כנקודה אשר מחזקת את איבר הטחול מסבירים היטב מדוע בחרו הסינים לכנות את הנקודה- “בירה גדולה”.בסין העתיקה השימוש בסימנייה  Duהיה כאשר תיארו עיר מרכזית במחוז אשר היוותה לצומת דרכים.Da פירושו גדול, מרמז על מיקומה של הנקודה על פני הבוהן הראשונה (הגדולה) של הרגל, בחלקו הפנימי של מפרק אצבעות הרגליים הראשון. כמו כןDa  – גדול, יכול להיות בשימוש כשם תואר הבא לתאר את חשיבות העיר.

זו דוגמא אחת מיני רבות למשמעות שמם של נקודת הדיקור..

לביינתים אלו היו הדברים החמים ביותר מן התנור. הפוסט הבא יקח אותנו אל טיול ארוך שאני עומד לבצע בימים הקרובים בלב ליבה של בייג’ניג. טיול אשר יחזיר אותנו בזמן אל עבר ההיסטוריה והתרבות העשירה של העיר ולמבנים העתיקים הרבים שעוד נשמרו. כמובן שלפוסט זה יהיה קשר לרפואה הסינית ולסיבה העיקרית לשמה הגעתי לעיר, למידה אצל מאסטר בן 75..

כל טוב ביינתים

Zai Jian 再見  – להתראות בסינית

גיל טון, בייג’ינג סין

למעבר לבלוג לחץ כאן

תפריט נגישות

Scroll to Top