fbpx

אוצרות מתוך ה Shang Han Lun הבנת מודל מערכות ה-Yang

ישנה הסכמה כוללת שה Shang Han Lun הוא ספר משמעותי בהתפתחות והבנת הרפואה הסינית. עם זאת, כבר באופן תרגום שמו של הספר, נחשפת בעייתיות בהבנת התוכן שלו. את שמו של הספר נהוג לתרגם “מחלות קור”, או “”Treatise of Cold Damage. הדבר יוצר רושם שמדובר בפשטות בספר שעוסק בפתוגן של קור החודר לגוף, כאשר למעשה הספר עוסק בתאור נפלא של המערכות השונות שמרכיבות את התפקודים הפיסיולוגיים של הגוף והפתולוגיות שמייחדות אותן.

הבעייתיות בתרגום שמו של הספר נובעת מהפער בין הבנת המושג קור בסינית, ובין הבנת המושג הזה כאשר הוא מתורגם. התרגום מעביר רק את המשמעות הצרה של המילה קור –כמאפיין של טמפרטורה. למעשה, במובן הרחב שמקובל להבינו בשפה הסינית, קור זו מילה  מייצגת לכל הפתוגניים שעלולים לפגוע בגוף. אכן בין שורות הטכסט ניתן לראות את כל מגוון הגורמים הפתוגניים השונים, כולל: קור, רוח, חום, אש, לחות, נוזלים, יובש, ליחה, סטגנציה של דם. הספר דן באופי המייחד כל אחת מן המערכות, וכנגזר מכך, האופן בו פגיעה מפטוגן, תשפיע על כל אחת מן המערכות. הטיפולים המוצעים, לא רק עוזרים להלחם בפתוגן, אלא מאפשרים את שיקום הגוף, דרך החזרת מכאניזם הפעולה התקין לzheng q i של המערכת שנפגעה.

הטכסט מעביר למטפל כלים לאבחנה מבדלת, באמצעותם ניתן יהיה לזהות גם את המערכת שנפגעה וגם את הגורם הפוגע, ולאפשר טיפול מדוייק בהתאם. הטכסט מנחה את המטפל להכיר ביכולות של הzhengqi החיוני של הגוף) בכל אחת מן המערכות השונות, ולעזור לו בהתמודדות שלו עם הxie, (הqi המזיק).

ההבנה התאורטית של התפקוד הפיסיולוגי של גוף האדם נעוצה בתאוריה של yin-yang. האדם הוא תוצר של הטבע, ולפיכך הוא מכיל איכויות של הטבע והוא מושפע מהמחזוריות של הטבע.

בLing Shu פרק 71 יש המחשה של הקשר בין גוף האדם והטבע:

Heaven is round, the earth is square. Man’s head is round, his feet are square so as to correspond to the (the shape of heaven and earth).

(לפי תרגום של Paul U Unschuld)

מודל 6 המערכות, הוא פיתוח של הבנה זו. הגוף מורכב מ 6 מערכות שונות, שכל מערכת פועלת בכוח zheng yang עם אופי שמייחד אותה, כאשר 3 מהמערכות הן בעלות איכויות של  yang ו3 מהמערכות הן בעלות איכויות של yin:

בSu Wenפרק 66 כתוב:

The qi of both yin and yang may be present in large or small quantities.
Hence one speaks of the three yin and three yang.

(לפי תרגום של Paul U Unschuld)

הShang Han Lun עוסק בחשיבות הקלינית שבשוני הפיסיולוגי והפתולוגי בין המערכות השונות של הyin  ושל הyang.

באופן כללי, כל עוד הפתוגן נמצא ברמת מערכות הyang, הסינדרום נחשב עדיין לסינדרום עודף, כיוון שיש לzheng yang יכולת להעמיד מאבק נגד הגורם הפתוגני. ברגע שהמאבק חדר לתוך מערכות הyin, הzheng yang מובס ואז מדובר בעיקר בסינדרומי חסר.

איכויות היאנג:

תאור כללי של תפקיד כל אחת ממערכות הyang מתוך המארג הכללי של הגוף, ניתן למצוא בSu Wen בפרק 6:

Tai Yang governs the exterior and is in charge of opening and dispersal. Yang Ming governs the interior and is in charge of closing and storage. Shao Yang governs the space between the exterior and interior and is in charge of pivot mechanism. The activities of the three channels are not in conflict but are intimately related, and their combined name is one yang.

(לפי תרגום של Greta Young,)

Tai Yang governs the exterior and is in charge of opening and dispersal.:

במערכת הזו, היאנג בעוצמה החזקה ביותר. לפי הShang Han Lun, השעות בהן המערכת הזו במלוא עוצמתה הן 9:00-15:00. זהו טווח השעות בהן השמש היא גבוהה בשמיים ומאירה בעוצמה החזקה ביותר במהלך היממה. מערכת tai yang שבגוף שואבת את עוצמתה מהאיכות הזו של השמש, ומקנה לyang  של המערכת את הנטייה להיות דינאמי ולהפתח כלפי חוץ. איכות זו היא שנותנת לtai yang את הנטיה הטבעית להיות בתקשורת עם העולם החיצון, וזו תכונה הכרחית כדי לתפקד כמערכת ההגנה בחיצון של הגוף. היאנג של tai yang, זורם ופועל בחיצון הגוף, מחמם ומזין שרירים, מווסת את טמפ. הגוף, שולט על נקבוביות העור, ומגן מפני פתוגנים חיצוניים. במידה והיה בעל אופי של הסתגרות, לא היה מסוגל לבצע את תפקידו, וכך קורה במצב פתולוגי:

המאפיין של התגובה הפתולוגית המאפיינת את המערכת הזו מתוארת בטכסט בשורה 1:

In disease of greater tai yang, the pulse is floating, the head and nape are stiff and painful, and there is aversion to cold.

שורה זו מהווה תאור מסגרת לתגובה פתולוגית שמאפיינת את מערכתtai yang . ישנם 3 סימפטומים שמייצגים את האופי של הדיסהרמוניה:

דופק צף: משקף את הנטייה של ה zheng qi במערכת זו לצוף כלפי מעלה והחוצה כדי להלחם בחדירת פתוגן לחיצון הגוף. סימפטומים נוספים שמאפיינים אופן פעולה זה כוללים תגובות פתאומיות כגון פריחה שטחית על פני העור, גרד בעור, פלפיטציות, תגובה רגשית מוגזמת לגירוי חיצוני, וכד’. התחושה היא שהגוף מיד נדרך ויוצא לפעול נגד פולש חיצוני, וזה גורם לתחושות פיסיות ונפשיות של פעילות יתר ברמות השטחיות של הגוף.

כאב ראש אוקסיפיטלי ונוקשות בעורף: אלו אזורים בהם עובר ערוץ tai yang ולכן אינדיקציה ברורה לפגיעה בזרימה של המערכת. ערוץ זה משפיע לא רק על הזרימה באזור העורף, אלא לאורך כל עמוד השדרה. סימפטומים נוספים שמצביעים על תקיעות בזרימת  wei qi כוללים: נשימה קולנית כתוצאה מאף סתום, המבטאת וויסות לא תקין של wei qi בדרכי הנשימה העליונות וכאבים או אי-נוחות בשרירים.

רתיעה מקור: במצבים של פגיעה בחיצון של tai yang, רתיעה מקור נובעת מפגיעה בתפקודי zheng qi החיצון, שהוא למעשה הwei qi– הצי’ המגן, שאחראי על חימום העור והשרירים.

כדי לאבחן בבירור מצב של פגיעה בtai yang, צריך שכל 3 סוגי הסימפטומים יהיו נוכחים. כך למשל, קשיי נשימה ללא רתיעה מקור וללא ביטוי כלשהו לגירוי יתר בחיצון הגוף יכולים לבטא דלקת ריאות, שמהווה כבר מחלה בפנים הגוף.

Yang Ming governs the interior and is in charge of closing and storage:

במערכת הזו, היאנג זה הוא חלש יחסית ליאנג של החיצון. לפי ה- shang han lun, השעות בהן המערכת הזו במלוא עוצמתה הן 15:00-21:00. בשעות אחה”צ והערב עוצמת השמש חלשה בהרבה מעוצמתה במהלך השעות של אמצע היום, לפיכך החום של השמש מורגש הרבה פחות בחיצון הגוף. עם זאת, החום מהחיצון נספג במהלך היום, ונשמר בפנים הגוף גם לאחר שהשמש בשמיים שוקעת. תופעה זו מוכרת לנו בתהליך החימום של מי הים: בשעות הבוקר מי הים קרים, ובשעות אחה”צ-ערב הם חמימים, לאחר שספגו את חום השמש במהלך שעות היום. והחום נשמר במים גם לאחר שקיעת השמש.

כך ניתן לתאר את איכויות zheng yang של מערכת yang ming. זהו yang שנספג ונשמר בפנים הגוף. הוא אמנם אינו בולט כלפי חוץ, אבל מאופיין בעוצמה ובכוח רב כלפי פנים. מערכת yang ming פועלת בכוח האיברים והערוצים של קיבה ומעי גס.  תפקידה לשלוט על מערכת העיכול של הגוף, כולל קבלה של מזון, הבשלת מזון והכנתו לתהליך ההתמרה, הספיגה, ולבסוף תהליך הפרשה אל מחוץ לגוף. החום של מערכת זו מקרין פנימה לכיוון מערכת tai yin, איתה עובד בשיתוף פעולה, שהינו הכרחי לתפקוד המערכת המטאבולית של הגוף.

המאפיין של התגובה הפתולוגית המאפיינת את המערכת הזו מתוארת בטכסט בשורה 180:

In disease of yang ming, the stomach domain is replete.

(לפי תרגום של Craig Mitchell, et al)

Stomach domain: בLing Shu בפרק 2 כתוב:

The large and the small intestines pertain to the stomach which is yang ming.

(לפי תרגום של Greta Young,)

השורה מצביעה על כך שהכוונה למחלה בyang ming היא למחלה במערכת העיכול, הכוללת את הקיבה, המעי הדק, והמעי הגס.

excess / replete: את המונח הזה מפרשים לרוב בהתאם להגדרת בSu Wenבפרק 28:

When evil qi is abundant, it is excess; if essential qi is depleted, it is deficiency.

(לפי תרגום של Greta Young,)

אם כך, עודף נקבע לפי מצב ה-zheng  מול נוכחות של xie qi: אם יש נוכחות כלשהי של גורם פתוגני זה נחשב מצב עודף, חולשה של zheng  זה מצב של חסר.

לפי ההגדרה בשורה 180 בShang Han Lun, במצב של פגיעה בyang ming יש עודף טהור, כלומר יש נוכחות של גורם פתוגני, לרוב של חום או של יובש, ואין חסר של zheng yang.

כאמור, המאפיין העיקרי של הyang  במערכת הyang ming הוא הכוח האדיר שטמון בחום שנספג לתוך הגוף. לכן מה שמאפיין את המערכת במצב פתולוגי זה תגובה אגרסיבית ורבת עוצמה. תגובה זו מתאפיינת במגוון סימפטומים שכוללים פגיעה ברמת הערוץ יחד עם סימפטומים המכונים 4 הגדולים: חום גדול, צמא גדול, הזעה גדולה ודופק גדול. כאשר תמונה סימפטומטית זו משקפת היטב את התגובה החזקה של הzheng. בנוסף, ישנה פגיעה ברמת האיבר שמאופיינת גם בסימפטומים של תקיעות חזקה בתוך המעיים עם עצירות, כאב בטן ובטן קשה. גם במקרה הזה הסימפטומים יעידו על מצב של עודף וכוח בתגובה של הגוף.

בכל מקרה של פגיעה בyang ming ישנם סימפטומים שמאפיינים בצורה ברורה את תגובת הyang של המערכת הזו:

רתיעה מחום: מערכת זו מאופיינת ברתיעה ברורה מחום, לעיתים קרובות גם מלווה בהזעה מוגברת. רתיעה מחום מאפיינת את הzheng yang של מערכת זו שמופנה כלפי פנים הגוף, כאשר החום מטבעו מרוכז ולא נוטה להתפשט, ולכן מגיב בבעירה עוצמתית כאשר נאלץ להתמודד עם גורם פתוגני.  ייתכן והחום יקבל ביטוי רק בשעות אחה”צ-ערב, השעות בהם הqi של המערכת בעוצמתו המלאה.

צמא עם רצון מוגבר לשתות: סימפטום זה משקף את הפגיעה של החום הגדול בנוזלי הגוף של הקיבה. אופי הצמא הוא שמאפיין את איכות הzheng של המערכת הזו. זהו צמא עם רצון מוגבר לשתות ויכולת לשתות כמויות גדולות,המעיד על כך שהצמא נובע ממצב של עודף, שמאפיין את המערכת הזו.

Shao Yang governs the space between the exterior and interior and is in charge of pivot mechanism:

מבין 3 מערכות היאנג, היאנג של shao yangהוא החלש ביותר, לכן מכונה “קטן”. לפי ה- Shang Han Lun, השעות בהן המערכת הזו במלוא עוצמתה הן 3:00-9:00. אופיו של יאנג הערוץ דומה לשמש בזריחה: היא איננה מחממת ומסנוורת, אבל הופעתה ממלאת את העולם בחיוניות, בתנועה ובאור. זוהי גם השפעת היאנג של shao yangעל הגוף; פעולתו ממריצה ומניעה, נותנת תחושה של חיוניות וכוח, ולמעשה בדרך זו, משפיעה משמעותית על כל התהליכים בגוף, גם הפיסיים וגם הרגשיים.

מערכת shao yangפועלת בכוח האיברים והערוצים של כיס המרה והמחמם המשולש. היא מתוארת כציר שמווסת בין חיצון הגוף ובין פנים הגוף. באמצעות המחמם המשולש, היאנג של shao yangמשפיע על תפקוד היאנג של tai yang, ובאמצעות כיס המרה, משפיע על תפקוד היאנג של yang ming, shao yangהוא הכוח המניע והממריץ לתהליכים של החוץ והפנים, ולכן בעל חלק משמעותי בכל התהליכים הקשורים למערכת החיסון ולמערכת העיכול ולמטאבוליזם. בנוסף לכך, הוא הציר שמאפשר למערכת החיצונית של tai yangוהפנימית שלyang ming  לתקשר אחת עם השניה בצורה מווסתת ומפרה, תקשורת חיונית לתפקודו התקין של הגוף.

פרשנות נוספת לכינוי של shao yang כערוץ חצי חיצוני חצי פנימי, מתייחסת למיקום אנטומי בגוף. ערוץ הקיבה זורם בחלק הקדמי בגוף שמייצג את הפנים, ערוץ שלפוחית השתן זורם בחלק החיצוני בגוף שמייצג את החיצון, וערוץ כיס המרה זורם בצידי הגוף, ממוקם בין הפנים ובין החיצון. מבחינת איברים ורקמות בגוף,

אם העור והשרירים בשליטת tai yang, הבטן והמעיים בשליטת yang ming, אז הסרעפת, רקמות החיבור, חלל בית החזה ואיבר כיס המרה, בשליטת shao yang.

המאפיין של התגובה הפתולוגית המאפיינת את המערכת הזו מתוארת בטכסט בשורה 263:

In disease of the lesser yang, (there is) a bitter taste in the mouth, dry throat, and dizzy vision.

(לפי תרגום של Craig Mitchell, et al)

שורה זו נותנת הגדרה כללית למחלת shao yang. לא צריך להתייחס ל-3 הסימפטומים המצויינים כאל הסימפטומים העיקריים של השכבה, אלא כאל סימפטומים שממחישים את מאפייני השכבה במצב הפתולוגי שלה: נטייה לאש ולסטגנציה של צ’י ושל ליחה.

טעם מר בפה: מר הוא הטעם של האש. היאנג של shao yangאמנם חלש יחסית, אבל מלא חיות. לכן ברגע שחודר פתוגן שמפריע לתפקודו, יכולה להתפתח בקלות יחסית אש פתולוגית. סימפטומים מייצגים כוללים עיניים אדומות, סחרחורות, כאבים / צפצוף באוזניים ואף חרשות פתאומית, אי שקט וחום סיסטמי (יכול להיות גם חום וקור לסירוגין, שמשוייך לערוץ וגם חום מתמשך, שמשוייך לאיבר כיס המרה).

חום וקור לסירוגין הוא סימפטום מייצג לאופי המאבק בין הyangשל השכבה ובין הפתוגן שחדר אליה. היאנג נמרץ וחיוני ובמאבקו בפתוגן יגרום להופעה של חום, אך עם זאת חלש יחסית, ולכן אינו יכול להתמיד לאורך זמן במאבק, והפתוגן יכול בזמן הזה לגבור ולגרום לתחושה של צמרמורות. יש פרשנים שטוענים שסימפטום זה מייצג כל מחלה בעלת אופי התקפי שבא והולך, עם או בלי דפוס ברור.

יובש בגרון:סימפטום שמעיד על כך שפתולוגיה של shao yangיכולה לפגוע בנוזלי הגוף. סימפטום זה אינו דומה לסימפטום הצמא הגדול שמאפיין את yang ming כיוון שאינו גורם לצורך מוגבר לשתות. פגיעה נפוצה שקשורה לנוזלי הגוף במערכת הזו קשורה להיווצרות ליחה כתוצאה מהפרעה לזרימה של נוזלי גוף במחמם המשולש. ביטויים קליניים של ליחה יכולים להיות קשורים לכל מקום בגוף, היות והמחמם המשולש משפיע על כל מקום בגוף.

סחרחורות: סימפטום שמעיד על הנטיה של פגיעה במערכת זו להתבטא בפגיעה בוויסות הזרימה. כיוון ששכבת shao yang משמשת כציר בין החיצון ובין הפנים, וויסות הזרימה בגוף הוא חלק מאד חשוב מתפקודה התקין. פתולוגיה בשכבה מתבטא בסימפטומים של סטגנציה של qi לאורך הערוצים ובאיברים של shao yang. סימפטומים מייצגים כוללים סחרחורות, וורטיגו, כאבי ראש צידיים, כאב או תחושה של מלאות בבית החזה, דופק מיתרי. בנוסף לסימפטומים הפיסיים, יש חשיבות רבה לפגיעה הנפשית והרגשית המקושרת לshao yang. זהו סימפטום של מצב נפשי בו המטופל אינו מרגיש את החיוניות שמאפיינת את השכבה ולכן לא מצליח להרגיש שמחה / אושר / התרגשות / עניין.

 בShang Han Lunשורה 97 כתוב:

The zangand fu are interconnected, and (so) the pain will be low (down); the evil is high (up)

(לפי תרגום של Craig Mitchell, et al)

 highו-low מצביעים על הסדר של מעגל הבקרה ב5 האלמנטים. המבקר מכונה high , המבוקר מכונה low. לדוגמא בקשר בין עץ ואדמה: עץ זה highאדמה זה low.

כלומר, הביטוי הקליני של הסינדרוםliver qi stagnation  קשור למערכת shao yang (ולא קשור למערכת jue yin). פתולוגיה בשכבה זו מתאפיינת אם כך גם בסימפטומים של מצבי רוח, כאבי ראש, כאבים בהיפוכונדריום, כאבי ראש בקודקוד ובעיניים, בעיות ראייה וכד’.

הקשר בין אלמנט העץ ואלמנט האדמה מקבל גם הוא ביטוי קליני בולט כאשר יש מצב פתולוגי של מערכת shao yang:

כיס המרה משפיע על מערכת העיכול, ובמצבים פתולוגיים הוא תוקף את הקיבה ומוביל לסימפטומים של בחילות, הקאות וצ’י מורד של הקיבה. גם סימפטום של עצירות מתואר כאופציה אפשרית למצב זה.

כבד התוקף את הטחול יוביל לסימפטומים של כאבי בטן ואי נוחות כללית בבטן, עצירות ושלשולים לסירוגין וכד’.

ולסיכום, לאחר שפירקנו את המערכות השונות לאיכויות ופתולוגיות נבדלות, נזכיר שוב את סיום הציטוט מתוך Su Wen שמתאר את 3 מערכות הyang:

The activities of the three channels are not in conflict but are intimately related, and their combined name is one yang:

הילה יפה מעבירה קורס על שאנג חאן לון מ 4.1.16, פרטים נוספים באתר.

תפריט נגישות

Scroll to Top