fbpx

אבחון על פי הדפוסים של 6 ערוצים liu Jing 六經

במערב תרגמו את מושג liu jing ל- 6 השכבות, התרגום הזה לוקה בחסר כי בסין ששת השכבות נקראים 6 ערוצים. התרגום הזה יוצר בלבול כיון שהוא יוצר את הרושם ש- 6 ערוצים מסודרים בשכבות אבל למעשה הם נמצאים מבחינה אנטומית באותו שכבה ובחינה פיזיולוגית פעולים בכמה רובדים.

על מנת להבין לעומק את תיאורית 6 ערוצים חשוב תחילה להבין את הפיסיולוגיה של כל 6 החלקים, כאשר קור חודר הוא פוגע בפיסיולוגיה של אותו חלק. מאמר זה לא עוסק כל כך בפיסיולוגיה של 6 ערוצים אלא בדפוסים הנוצרים כאשר הקור פוגע ב- 6 ערוצים וגורם להפרעה בתפקודם.

לכל מערכת יש תפקיד פיזיולוגי לכן חדירת הקור נוטה להתיישב במערכת החלשה, לכן ניתן לקבוע מראש על פי החולשה הפיסיולוגית של המטופל איזו שכבה פגיעה יותר אצלו.

שמות של הסינדרומים מקבלים את השם של 6 ערוצים ומתחלקים לשני קבוצות:

  • שלושה ערוצים יאנגים: Tai Yang, Yang Ming ו- Shao Yang.
  • שלושה ערוצים יינים: Tai Yin, Shao Yin ו- Jue Yin.

אבחון על פי דפוסים של 6 ערוצים מתאר חדירה של קור לגוף לעומת 4 הרמות שמתאר חדירה של חום. החום נוטה יותר לחדור דרך הפתחים ואילו הקור חודר דרך פתחי העור.

באופן כללי שלוש השכבות היאנגיות נחשבות לחיצוניות ושלוש השכבות הייניות לפנימיות. באופן כללי, מחלות בשלושת השכבות היאנגיות נחשבות למאופיינות בחוזק יחסי של Zhen qi וחולשה של הפתוגן צ’י אופי המחלה משלב חום, עודף (ע”פ 8 העקרונות מצב הנחשב ליאנג).

מחלה בשלושת השכבות הייניות נחשבות כמערבות חולשה ב- Zhen qi עם פתוגן צ’י מתמשך. אופי המחלה משלב לרוב קור וחסר (ע”פ 8 העקרונות מצב הנחשב ליין) .

האבחנה המבדלת של הדפוסים על פי התיאוריה של 6 ערוצים הינה בעלת קירבה גדולה לאזורים שבהם עוברים ערוצים ולאברי ה- Zang Fu שאליהם הם קשורים:

  • ערוץ ה- Tai Yang עובר בחלק הפוסטריורי של הגוף ודפוסים שלו יכולים להפגין נוקשות של הצוואר והחלק הפוסטריורי של הראש והכתפיים.
  • ערוץ ה- Yang Ming עובר בחלק האנטריורי של הגוף ודפוסים שלו יכולים להפגין אודם של הפנים ומלאות וכאב בבטן.
  • ערוץ ה- Shao Yang עובר בחלק הלטראלי של הגוף ודפוסים שלו יכולים להפגין מלאות ומתיחות באזור הצלעות ורום הבטן.
  • ערוץ ה- Tai Yin יכול להפגין כאבי בטן ושלשול.
  • ערוץ ה- Shao Yin יכול להפגין יובש של הפה והגרון וכאב ותחושת חום באזור הלב.
  • ערוץ ה- Jue Yin יכול להפגין כאב ראש ורטיקאלי.
פגיעת הקור בערוץ יכולה לעבור דרך הערוץ לאיבר שקשור איתו:
  • האבר הקשור ל- Tai Yang הינו השלפוחית וכאשר הפתוגן עובר מהערוץ ל- Fu נראה פגיעה בתפקוד שלפוחית השתן ונראה הצטברות של שתן עם שתן מועט.
  • האבר הקשור ל- Yang Ming הינו הקיבה וכאשר הפתוגן עובר מהערוץ ל- Fu נראה יתר חום ויובש, דבר העלול להוביל לעצירות וכאב בטן המוחרף עם לחץ.
  • האבר הקשור ל- Shao Yang הינו כיס המרה וכאשר הפתוגן עובר מהערוץ ל- Fu נראה טעם מר בפה וכאבים באזור רום הבטן.
  • פגיעה באברי היין תוביל לפגיעה בתפקוד שלהם. למשל, פגיעה ביאנג של הטחול במקרה של ה- Tai Yin או פגיעה בלב ובכליות במקרה של ה- Shao Yin או פגיעה בכבד במקרה של ה- Jue Yin.

בשלב של שלושת ערוצי היאנג הצ’י המתנגד לפתוגן הינו חזק והפתוגן נמצא בפעילות יתר,  המחלה נוטה להיות אקטיבית ונראה סימפטומים בעלי תכונות של חום ועודף. מטרת הטיפול הינה לסלק את הפתוגן.

בשלושת הסינדרומים של ערוצי היין הפתוגן נמצא בפעילות יתר אבל הצ’י המתנגד לפתוגן הינו חלש, הסימפטומים של המחלה יהיו בעלי אופי של קור וחוסר. מטרת הטיפול הינה לקדם את הצ’י המתנגד לפתוגן.

למרות שיש הבדל בין הסינדרומים של  6 ערוצים הם קשורים יחדיו. באופן כללי הפתוגנים ממקור חיצוני מתפתחים מהחיצון לפנים, אבל הפתוגן יכול להימצא בכמה ערוצים באותו הזמן. ופתוגן יכול לקפוץ מערוץ לערוץ לא על פי הסדר הקבוע. הפתוגן גם יכול לעבור בין שני ערוצים הקשורים בקשרי “פנים – חוץ”.

Tai Yang 太陽

  • מווסת אקלים: קור
  • הערוץ מלא ביותר דם ופחות צ’י.
  • נפתח לחיצון.

ה- Tai Yang שולט על החיצון והוא מהווה מסך על 6 ערוצים. כאשר קור חודר לגוף תפקיד ה- Tai Yang לחמם את החיצון ולמנוע מהקור לחדור. כאשר קור פתוגני חודר לגוף ה- Tai Yang הינו הראשון להיפגע.

דפוסים של הערוץ

מאופיין בהתקפה של רוח  או קור של החלק החיצוני של הגוף. כאשר ה- Wei Qi לא מצליח להתמודד עם פלישה של רוח קור נראה דפוסים של Tai Yang הבאים לידי ביטוי בדפוסים של קור בתחילה של מחלת חום.

סימפטומים כלליים

דופק צף, צוואר וכתפיים נוקשים, כאב ראש וסלידה מקור.

רוח הפולשת לחיצון של הגוף:

חום, דופק צף , סלידה מרוח והזעה.

קור התוקף את החיצון של הגוף:

צמרמרות, ללא הזעה, חום, סלידה מקור, דופק צף ומתוח, כאבי גוף כללים.

ההבדל בין שני הדפוסים הוא שברוח יש הזעה ובקור אין הזעה מכיוון שהקור חוסם את פתחי ההזעה.

הערה: רוח חום גם שייכת לפגיעה בשכבה זו.

חדירת רוח וקור חוסמים את התמרת הצ’י של הערוץ שבאה לידי ביטוי בצוואר וכתפיים נוקשים, הדופק הצף מופיע כאשר הפתוגן חודר לשרירים  ופני השטח של הגוף וחוסם את הצ’י ונראה גם כאבי שרירים. החומרה של הפתוגן יכולה להשתנות מאדם לאדם על פי הקונסטיטוציה הבסיסית שלו. הפגיעה ב-  Wei Qi מייצרת חום. כאשר הרוח מתקיפה נראה הזעה ואילו כאשר קור תוקף לא תהיה הזעה אלא רתיעה מקור. הקור פוגע ביכולת של ערוץ ה- Tai Yang לחמם את החיצון.

טיפול

סילוק הפתוגן וקידום זרימה חופשית של צ’י הערוץ. משתמשים בנקודות על ערוץ ה- Tai Yang של הרגל והיד וערוץ ה- Du Mai.

דפוסים של האיבר

כאשר הדפוסים החיצוניים לא משוחררים הפתוגן יכול לחדור לאיבר.

הצטברות של מים בשלפוחית:

במצב זה חום פתוגני בתוך ה- Tai Yang מועבר לתוך שלפוחית השתן היכן שהוא חוסם את הצ’י של שלפוחית השתן וגורם לו לסטגנציה, סימפטומים: חום, זיעה, צמא אבל הקאה לאחר השתייה, קשיים במתן שתן, נפיחות של הבטן התחתונה, דופק צף.

הפתוגן נשאר עדיין בחיצון של הגוף לכן נראה דופק צף, צמרמורות וחום. הפתוגן פוגע ביכולת של השלפוחית להיפתח ולהיסגר ונראה מיעוט שתן. הצטברות של הנוזלים וההקאה שלהם נובעת מחוסר יכולת של נוזלי הגוף להיות מאודים החוצה.

הצטברות של חום עם סטגנציה של דם:

כתוצאה מי חום פתוגני המקריש את הדם ומביא לסטגנציה של דם במחמם התחתון, סימפטומים: כאב חמור בבטן התחתונה, בלבול מנטאלי, שתן נורמאלי, צואה דמוית זפת, דופק עמוק ומקוטע או קשור.

הצטברות החום פוגעת ב- Shen ונראה חוסר שקט, הפגיעה היא בתוך מערכת הדם ולכן לא נראה פגיעה בשלפוחית והשתן יהיה נורמאלי. הצואה היא דמוית זפת בגלל הפרשת הדם הסטגנטיבי עם הצואה. הדופק יהיה עמוק ומקוטע או קשור, דבר המראה על סטגנציה של הדם.

Yang Ming 陽明

  • מוסת אקלים: יובש.
  • הערוץ מלא ביותר צ’י ויותר דם.
  • נסגר לתוך הפנים.

בעזרת היאנג (חום) הרב של השכבה המזון והשתייה נסגרים לתוך הגוף לכיוון הפתח של היין ה- Tai Yin,  ביחד שני השכבות אחראיות על הבשלה ופירוק המזון והנוזלים שמימנו מופקת הבסיס להתפתחות ויצירה של צ’י ודם שמהווה את השורש של  הצ’י הטרום שמימי.

סינדרום ה- Yang Ming מייצג מצב שבו יש מאבק בין הצ’י הפתוגני לצ’י המתנגד לפתוגן, זה סינדרום של עודף חום פנימי. הפתוגן חודר עמוק יותר לגוף והופך לחום (מקביל ב 4 הרמות לרמת ה- צ’י). מחלקים את הדפוסים של ה- Yang Ming לדפוסים של ערוץ והאיבר. שתי הקטגוריות קשורות בחדירה של חום לפנים של הגוף לרוב כתוצאה מהחמרת דפוס ה-           Tai Yang.

מה מבדיל בין חום בערוץ לבין חום באיבר?

  • בעודף חום בערוץ אדי החום מתפשטים לכל הגוף.
  • בעודף חום בקיבה החום נמצא במעבר העיכול והצואה תהייה יבשה.

דפוסים של ערוץ

דפוס של ערוץ ה- Yang Ming נגרם מעודף חום שנשאר בערוץ ומתפשט אל כל הגוף.

הדפוס מאופיין בעודף חום המצטבר בתוך הגוף: חום גבוה, חיפוי לשון יבש וצהוב, הזעה מרובה, צמא עם רצון גדול לשתות, חוסר שקט, פנים אדומות, דופק צף וחזק.

החום דוחף את נוזלי הגוף החוצה דבר שמוביל  להזעה, חפוי לשון צהוב ויבש, פנים אדומות וצמא. החום של הערוץ עובר ללב דרך ערוץ המתפצל של ה- Yang Ming הגורם לחוסר שקט. המאבק בין הצ’י הפתוגני לצ’י המתנגד לפתוגן גורם לדופק הצף והחזק.

טיפול

מטרת הטיפול לנקות את החום בשימוש בנקודות על ערוץ ה- Yang Ming של היד והרגל וערוץ ה- Du Mai

דפוסים של האיבר

מצב שבו עודף חום עם צואה יבשה מצטברים בתוך המעי הגס מובילים לעצירות חמורה.

חום שבא והולך שמוחמר בצהריים, עצירות, מלאות, כאב של הבטן, לשון אדומה עם חפוי צהוב ויבש, דופק עמוק ומהיר עם פעימות חזקות.

החום בתוך ה- Yang Ming פוגע בטרצפורמציית הצ’י של האיבר ומייבש את הנוזלים. הצ’י של ערוץ ה- Yang Ming משגשג בצהריים לכן נראה עלייה של חום לקראת הצהריים.

טיפול

משתמשים בנקודות ההתראה ונקודות הים התחתונות של המעי הגס והקיבה. ניתן להוסיף נקודות של ערוץ ה- Tai Yin של הרגל.

Shao Yang 少陽

  • מווסת אקלים: אש ולחות חמה.
  • הערוץ מלא ביותר צ’י ופחות דם.
  • ציר בתוך היאנג.

ב – Shao Yang היאנג לא גדול ולא מלא, ל- Shao Yang אין הרבה יאנג כמו ב- Tai Yang וה- Yang Ming.  היאנג בשכבה הזאת מדומה לאש קטנה שתפקידה לגרום לתנועה ויצירה של צ’י. ה- Shao Yang הינו ציר, האש הקטנה של ה- Shao Yang אוהבת לנוע ושונאת תקיעות, היא דואגת שזרימת ה-  qi או זרימת היאנג תהיה פנימה והחוצה, מעלה מטה כדי לגרום לחימום והזנה.

בדפוס של ה- Shao Yang הפתוגן עזב את חיצון המיוצג ע”י ה- Tai Yang אבל עדיין לא הגיע לפנים המיוצג ע”י ה- Yang Ming. מכיוון שהפתוגן נמצא בין החוץ לפנים הדפוס של ה- Shao Yang הינו דפוס של מתווך בין החוץ לפנים. הדפוס של ה- Shao Yang מאופיין בפתוגן התוקף את כיס המרה הגורם להפרעה לפעולת הפיזור של כיס המרה.  הדפוסים של ה- Shao Yang מאופיינים בצמרמורות וחום לסירוגין. החום בא בגלל שהצ’י המתנגד לפתוגן הוא חזק ואילו הצמרמורות בגלל  שהצ’י המתנגד נחלש.

דפוסים של ה- Shao Yang

פתוגן חיצוני פולש לחלק של הגוף שנמצא בין החוץ לפנים. חום וצמרמורת לסירוגין, מלאות ומתיחות של הצלעות, רום הבטן והבטן, חוסר תאבון, בחילות, הקאות, דופק תילי ומתוח, חוסר שקט,  עצבנות, טעם מר בפה, גרון יבש, סחרחורות וטשטוש ראיה.

הפלישה של הפתוגן פוגעת בסירקולציה של הצ’י (Shao Yang הינו ציר). המצאות הפתוגן בין החוץ לפנים גורמת לצמרמורות וחום לסירוגין, הצ’י המתנגד לפתוגן מספיק חזק על מנת למנוע מהפתוגן להתקדם פנימה אבל לא מספיק חזק להוציא אותו. כאשר הפתוגן יותר חזק נראה צמרמורות ואילו כאשר הצ’י המתנגד לפתוגן חזק נראה חום.

הפלישה של הפתוגן מפריעה לטרנספורמציית צ’י של ערוץ ה- Shao Yang וה- Jue Yin שקשור איתו בקשרי “פנים – חוץ” ולכן נראה מלאות ומתיחות של הצלעות רום הבטן והבטן, האזורים שבהם הערוץ עובר. הפתוגן פוגע בעליה וירידה של הצ’י. חוסר התיאבון, בחילה והקאות נגרמות עקב סטגנציה של צ’י של כיס המרה המוביל לצ’י מורד בקיבה.  הפתוגן גורם לאש של כיס המרה להיכנס פנימה, דבר המוביל לחוסר שקט ועצבנות. עלייה למעלה לאורך הערוץ של אש כיס המרה מייצרת טעם מר בפה, יובש של הגרון וראיה מטושטשת. החסימה של הצ’י של כיס המרה והכבד מייצרת דופק תילי ומתוח.

טיפול

לאזן את ה- Shao Yang ע”י שימוש בנקודות של ערוץ ה- Shao Yang של היד והרגל וה-  Jue Yin של היד והרגל.

Tai Yin 太陰

  • מווסת אקלים: לחות.
  • הערוץ מלא ביותר צ’י ופחות דם.
  • נפתח לחיצון.

ה- Tai Yin מכילה הרבה יין בהשוואה לשכבות אחרות והיא  כוללת דם, נוזלים ו- Ying qi. ה- Tai Yin אחראי על הפיכת המזון והשתייה לצ’י המזין (Ying Qi) והכנסתו לדם על מנת שהוא יעברו לכל הגוף על מנת להזין אותו.

ה- Tai Yin כמו ה- Tai Yang רגיש מאוד לקור. דפוס ה- Tai Yin נגרם מחוסר צ’י ויאנג של הטחול המייצר קור ולחות, זה מיצר דפוס פנימי של חוסר וקור.

הדפוס יכול להיגרם מי:

  • מפגיעה של צ’י הטחול כתוצאה מטיפול לא נכון בפלישה של הקור לשלושת ערוצי היאנג.
  • בקור הפולש ישירות לערוץ ה- Tai Yin.
  • מפגיעה בצ’י ויאנג של הטחול מחולשה של הכליות או מתזונה לא נכונה הפוגעת בטחול.

דפוס ה- Tai Yin מאופיין במצב מבני  נתון של  חוסר צ’י ויאנג של הטחול לפני פלישת הקור. כאשר פתוגנים פולשים לשלושת ערוצי היין ה- Tai Yin הינו הראשון להיפגע.

דפוסים של ה- Tai Yin

פלישה של פתוגן עם חוסר בצ’י של הטחול המוביל ליצירה של קור ולחות. מלאות של הבטן, הקאות, חוסר תאבון, שלשול, כאבי בטן המוטבים עם חום ולחץ, חוסר רצון לשתות, לשון חיוורת עם חפוי לבן, דופק איטי.

חוסר בצ’י ויאנג של המחמם האמצעי פוגעים ביכולת של הטחול לבצע טרנספורטציה וטרנספורמציה, דבר המביא להצטברות של קור ולחות בפנים ולהפרעה בעלייה וירידה של הצ’י ולכן נראה נפיחות וכאב של הבטן, שלשולים, הקאות וחוסר תאבון. זה סינדרום של קור וחוסר ולכן כאבי הבטן מוטבים עם חום ולחץ. חוסר רצון לשתות נובע מהצטברות של הקור והלחות בגוף.

טיפול

לחמם את המחמם האמצעי ולסלק את הקור, משתמשים בנקודות ה- Shu ונקודות הים התחתונות של ערוץ ה- Tai Yin  של הרגל וה- Yang Ming של הרגל ונקודות של ה- Ren Mai. משתמשים בדיקור ומוקסה.

Shao Yin 少陰

  • מווסת אקלים: חום.
  • הערוץ מלא ביותר צ’י ופחות דם.
  • ציר בתוך היין.

ה- Shao Yin מהווה את הבסיס ליין והיאנג בגוף, פגיעה ב- Shao Yin הינה פגיעה קשה ועמוקה שתשפיע באופן סיסטמי על כל הגוף. ה- Shao Yin הינו הבסיס של החיים, Jing-Shen. תפקיד ה- Shao Yin היא לשמור על איזון בין האש והמים ובין היאנג ליין. ה- Shao Yin הינו ציר, היכולת של ה- Shao Yin לווסת את המים והאש בגוף מאפשרת ל- Shao Yin לווסת את רמת הסטימולציה של התפקודים השונים של אברי ה- Zang Fu.

הדפוסים של ה- Shao Yin נגרמים ממחלה כרונית או כתוצאה מטיפול לקוי הגורם לפגיעה ביאנג של הכליות והלב או ביין של הכליות והלב. הדפוס מתרחש בשלבים המאוחרים של מחלת החום כאשר הצ’י המתנגד לפתוגן חלש מאוד.

חוסר פעילות של הלב והכליות  מוביל לחוסר ביאנג עם הצטברות של יין או לחוסר ביין עם היפראקטיביות של אש. כאשר יש חוסר ביאנג ועודף ביין הפתוגן שמושפע מעודף היין הופך לקור. כאשר היין בחוסר ויש היפראקטיביות של אש הפתוגן הופך לחום. הדפוסים מסווגים כדפוסים של קור או חום.

דפוסים של קור

הדפוסים של הקור מאופיינים בחוסר של היאנג של הכליות והלב המוביל לחימום לקוי של הגוף. ישנוניות ושינה מרובה, רתיעה מקור, שכיבה כאשר הגוף מגולגל פנימה, גפיים קרות, עייפות ותשישות, אדישות, חוסר עניין, צואה רכה כרונית עם מזון לא מעוכל בצואה, שלשול עם שחר, חוסר צמא ורצון לשתות משקאות חמים, שתן בהיר רב, לשון חיוורת עם חפוי לבן, דופק עמוק, דק ואיטי.

יש פה חוסר ביאנג עם פלישה של קור, היאנג לא מחמם את הגוף התוצאה היא רתיעה מקור, שכיבה שהגוף מגולגל פנימה,  וגפיים קרות. החוסר של היאנג מוביל לעייפות וחוסר רצון לקום והחולה ישן הרבה. חוסר היאנג של ה- Shao Yin מונע מהטחול לקבל את החום הדרוש והטרנספורמציה וטרנספורמציה של הטחול נפגעים,  דבר המוביל לשלשול עם מזון לא מעוכל בצואה.  חוסר היאנג והצטברות היין מבאים לחוסר צמא או לרצון לשתות משקאות חמים,  שתן רב בצבע בהיר, לשון חיוורת עם חפוי לבן, דופק דק, איטי ועמוק.

טיפול

מטרת הטיפול להחזיר את היאנג ולסלק את הקור, נקודות מערוץ ה- Shao Yin ו- Tai Yin של הרגל, וערוץ ה- Ren Mai. משתמשים במוקסה ודיקור.

דפוסי חום

הדפוסים של החום מאופיינים בחוסר ביין של הכליות והלב המוביל להזנה לקויה של הגוף וחום חסר. אינסומניה, חוסר שקט, חום ב- 5 הכפות, הזעות לילה, גרון ופה יבשים, שתן צהוב, קצה לשון אדום,  לשון בצבע אדום כהה ללא חפוי, דופק דק ומהיר.

הדפוס הזה נובא לעיתים מהמצאות של חום פתוגני אשר מכלה את היין של הכליות או כתוצאה מקונסטיטוציה של חוסר ביין עם שילוב של פתוגן שחודר והופך לחום, החום גורם להחמרה נוספת של חוסר היין.

חוסר ביין של הכליות מוביל להיפראקטיביות של אש הלב ולחוסר איזון בין האש למים, זה מסביר את חוסר השקט המנטאלי ואינסומניה. ככל שהחום מכלה את היין של הכליות מופיעים יובש של הפה והגרון, לשון אדומה, החוסר ביין והיפראקטיביות  של האש מובילים לדופק מהיר ודק.

טיפול

להזין את היין ולנקות את האש, משתמשים בנקודות מערוץ ה- Shao Yin של הרגל והיד.

Jue Yin 厥陰

  • מווסת אקלים: רוח.
  • הערוץ מלא בפחות צ’י ויותר דם.
  • נסגר לתוך הפנים.

ה- Jue Yin הנו היין הסופי, המקום שבו היאנג נולד מחדש, ה- Jue Yin שומרת על זרימה חלקה של צ’י ודם והחלפה הרמונית בין היין ליאנג.

דפוסים של ערוץ ה- Jue Yin מתייחסים למחלת חום בצורה הכי מורכבת ובשלב הסופי. הצ’י המתנגד לפתוגן מותש ויש אי סדר באיזון שבין היין והיאנג ולכן נראה שילוב של דפוס מורכב של יין ויאנג.  הדפוס מאופיין בחום המצטבר בחלק העליון של הגוף עם מעורבות של הכבד ומעטפת הלב וקור המצטבר בחלק התחתון של הגוף עם מעורבות של הכליות והטחול וחוסר בצ’י.

דפוסים של ה- Jue Yin

פגיעה בתפקוד יכולת הפיזור של הכבד  עם חום בכבד וכיס המרה, קור וחוסר במעיים ובקיבה. הסינדרום מאופיין במורכבות של חום וקור, הפרעה בצ’י וטרנספורמציה וטרנספורטציה לקויים של מזון. סימפטומים: כאבים בבטן שבאים והולכים, צמא מאוד גדול, תחושת חום או לחץ בחזה, תחושה של צ’י הפורץ מעלה ללב, רעב ללא רצון לאכול, גפיים קרות, שלשול והקאות (לפעמים הקאה של תולעים עגולות), לשון: חיוורת עם חפוי צהוב. דופק: תילי ומהיר.

החום פוגע בנוזלי הגוף, דבר המביא לצמא ורזון. העלייה של היאנג והחום מובילים לתחושה של גז מרעים מעלה ותחושת חום וכאב בחזה. ההיפראקטיביות של הכבד מובילה לרעב אבל מכיוון שהמעיים והקיבה קרים אין רצון לאכול. ההפרעה של הצ’י במעיים ובקיבה מובילה להקאות ושלשול. כאשר היאנג צ’י לא מגיע לגפיים הגפיים יהיו קרות.

סינדרום של ערוץ ה- Jue Yin

מאופיין בצ’י מורד בערוץ ה- Yang Ming וה- Jue Yin, סימפטומים: כאב ראש במיוחד בוורטקס או מיגרנה, בחילות, הקאות, גפיים קרות, אי סבילות לקור, לשון: שמנונית עם חפוי לבן דופק: דק, תילי ואיט.

טיפול

שילוב של חימום עם ניקוי חום, נקודות מערוץ ה- Jue Yin של הרגל, ערוץ ה- Shao Yang של הרגל, ערוץ ה- Tai Yin של הרגל וערוץ ה- Ren Mai.

חוקי העבר של דפוסי 6 ערוצים

הדפוסים של 6 ערוצים יכולים לעבור ממרדיאן לערוץ, החוקים שבהם המעברים יכולים להתרחש הם כדלקמן:

Chuan Jing מעבר הפתוגן מערוץ לערוץ.

בהתחלה הפתוגן תוקף את החיצון והערוץ המותקף מייצר דפוס, כאשר הפתוגן מתקדם פנימה הוא עובר לערוץ אחר ומייצר דפוס אחר. Chuan Jing מתחלק למעברים חיוביים ולמעברים שליליים.

מעברים חיוביים: הפתוגן עובר דרך 6 ערוצים בסדר הבא:

Tai Yang – Yang Ming – Shao Yang – Tai Yin – Shao Yin – Jue Yin

מעברים שליליים: הפתוגן מדלג על ערוץ לדוגמא:

Tai Yang ל- Tai Yin או Yang Ming ל- Shao Yin

הקונסטיטוציה של המטופל או דרך הטיפול (טיפול לא נכון) הם הסיבות המשפיעות על המעברים של הפתוגנים בין ערוצים.

He Bing הימצאות הפתוגן סימולטאנית בכמה ערוצים

הפתוגן נמצא באותו הזמן בכמה ערוצים ולכן נראה כמה דפוסים של ערוצים שונים באותו הזמן. לדוגמא: בתחילת חדירת פתוגן המטופל יכול להציג דפוסים של Tai Yang עם דפוסים של Shao Yang או דפוסים של ערוץ ה- Shao Yang עם דפוסים של איבר ה- Yang Ming .

Bin Bing הפתוגן עובר לערוץ אחר אבל נשאר בערוץ הראשון

הפתוגן עבר לערוץ אחר אבל ממשיך להתגורר בערוץ שמימנו עבר, לבסוף הדפוסים המוצגים ע”י המטופל הינם של שני ערוצים. לדוגמא: דפוס של ערוץ ה- Tai Yang יכול לגרום לדפוס של ערוץ ה- Yang Ming, אבל הדפוס של ה- Tai Yang עדיין ממשיך להתקיים כאשר הדפוס של ערוץ ה- Yang Ming מתגלה, המטופל יכול להציג סימפטומים של קור חיצוני עם חום גדול, זיעה, צמא ודופק גדול.

Zhi Zhong מעבר של הפתוגן ישירות לערוצי היין

מתייחס למצב שבו הפתוגן מתקיף את אחד מערוצי היין או כמה מהם ללא מעבר דרך ערוצי היאנג. הדבר הזה נקבע על פי הקונסטיטוציה של המטופל.

לדוגמא: מטופל יכול להציג דפוסים של לחות קרה בטחול דבר המציין דפוס של ערוץ ה-    Tai Yin ללא הצגה בתחילת המחלה של דפוסים של ערוצי היאנג.

ביבליוגרפיה

  1. Chinese Acupuncture and moxibustion, Beijing Foreign Languages Pressf
  2. Diagnosis in Traditional Chinese Medicine / Ping Chen

תפריט נגישות

Scroll to Top